Endelig støyskjerming på Grannes? – Tre ulike støymålinger av Sinus – tre ulike svar

Går det mot en lösning i saken om manglende støyskjerming på Grannes? Det har vært utført tre rapporter av Sinus med tre ulike resultat. (Les siste rapport – Det foreligger tidligere rapporter med noe avvikende konklusjoner om støynivået for husene nær rundkjøringen, Sinus) Naboene til rundkjøringen har fremdeles ikke fått støyskjerming på tross av 18.000 biler hvor av 550 av disse er tungtransport som passerer rundkjøringen hver dag.

Kommunen har nå valgt å få en ny uavhengig rapport om støyforholdene. I dag var det møte med Multiconsult AS og Sola kommune med tanke på å lage en foreløpig framdriftsplan. (Les kommunens tilbud: – Tilbud støymålinger) Sola Venstre håper nå at beboerne på Grannes får støyskjerming etter flere års kamp mot Skanska og kommunen.

Sola Venstre ble tidligere i år kontaktet av Grannes og Nov velforeningen for å ta opp problemstillingen i utvalg for arealsaker om den nye rundkjøringen på Grannes som ble etablert uten støyskjermingstiltak. Venstre har flere ganger tatt opp saken i utvalg for arealsaker og saken har vært omtalt i media blant annet i Aftenbladet hvor de skrev: –

“Grannes-naboer slåss for nattesøvnen”

Det er utarbeidet flere rapporter, og de to siste fra Sinus konkluderer ikke med det samme:

1. 20. januar i 2014 konkluderes det med at kravet om støyskjerming er berettiget. Rapporten var bestilt av velforeningen.

2. 9. januar i år mener Sinus at de mest utsatte boligene ligger like rundt grensen for rød støysone og muligens er berettiget tiltak. “For å avklare dette anbefaler vi at det utføres målinger som grunnlag for fastsetting av støynivået på uteplassen til den mest støyutsatte boligen.” På grunn av kravet om piggfrie dekk kan trafikkstøymålingene tidligst gjennomføres i april. Denne rapporten er bestilt av Sola kommune ved Skanska som sto som utbygger av rundkjøringen.

Krever svar

Venstre-politiker Ine Bertelsen: – Sola kommune kan ikke ha så ulik praksis for støyskjerming. Og vi kan ikke ha det slik at innbyggerne opplever å være kasteballer i systemet, sier hun. Hun tok saken opp i onsdagens møte i utvalg for areal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**