Hvem snakker om Innholdet i skolen?

Foto: StockSnap.io

Venstres mening er at den politiske debatten i Stjørdal har hatt for mye fokus på geografi, penger og for lite fokus på innhold i skolen. For oss i Venstre er det eleven og Læreren som står i fokus, ikke hvor skolen ligger. En god skole er en skole der elevene blir sett, oppmuntret, utviklet sitt potensiale og får en tilpasset undervisning i forhold til sine evner.
Venstre er skolepartiet og vi har ambisjon om å skape Nord-Trøndelags beste skole. Hvordan klarer vi dette? Jo ved å:

Satse på læreren
Læreren tilbringer 5-8 timer med våre barn hver dag og er derfor en svært viktig person i våre barns liv.
Læreren må få være lærer, utøve yrket sitt og gjøre det de er utdannet til. Læreren skal få konsentrere seg om å skape relasjoner til eleven sin, til å se hver enkelt elev, ha mulighet til å oppmuntre og være en motivator til sine elever. Læreren må fratas skjemaveldet. Tiden skal brukes på undervisning.
Læreren må løftes og få en sterk stemme i hvordan skolen og undervisningen skal utformes. VI politikere må ha tillit til at de som jobber i skolen er de som har svaret på hvor skoen trykker. De ser hva som trengs for å få til ett godt innhold i skolen, i klasserommet og i skolegården. Venstre vil ha entusiastiske lærere som vil noe, som er løsningsorientert, motiverte, ser muligheter og tørr si det høyt og bli hørt!

Læreryrket må få til bake sin sterke status det er tross alt de som utdanner våre fremtidige generasjoner.

Vi må skape og legge til rett for mer spennende karrieremuligheter i klasserommet, mer mulighet for faglig oppdatering, mer rom for utvikling, høyere lønnsnivå å strekke seg mot og mer ansvar.

Sist men ikke minst må læreren få lov til å være lærer! I dag har læreren så mange roller at selve lærerrollen blir skrumpet inn, han /hun er : kompis, sjelesørger, helsesøster, mor, far, motivator, kostholdsekspert, veileder, rådgiver og foreldres samtalepartner. Vi foreldre må framsnakke skolen og lærerne. Vi er støttespillere til deres hverdag ikke våre barns advokat. Det må bygges tillitt alle veier.

Satse på relasjoner
Det må bygges og er noe av det viktigeste en lærer klarer å etablere med elevene. Gode relasjoner er en forutsetning for god læring. Eleven skal føle seg sett, føle seg betydningsfull. Vi vet alle at det er mange barn i dag som sliter, hvis læreren hilser på deg, tar deg i hånden og sier «god dag» har du blitt sett minst en gang den dagen, bare det kan utgjøre ett hav av forskjell. Barneskolene er i dag veldig dyktige på dette. Her jobbes det mye med relasjoner fra første skoledag i 1 klasse. Barneskolene lykkes godt i dette men er vi like flinke til å jobbe hardt med dette i ungdomskolen/videregående skole?

Tillit og relasjoner skapes der lærer er en tydelig og trygg voksenperson. Som både elever og foreldre stoler på. Læreren må være etterrettelig og autentisk i sin omgang med elever/foreldre og andre faggrupper. Likeledes de mot dem.

Satse på andre faggrupper inn i skolen
For å hjelpe lærere til å gjøre den jobben de er satt til trengs det andre faggrupper inn skolen. Helsesøster, spesialpedagoger og miljøterapeuter vil her være en betydelig ressurs. Har skolestjørdal samlet sine ressurser på en mer praktisk geografisk måte ville det vært andre faggrupper til stede ved alle skolene hver eneste dag. Både til hjelp i klasserommet og i utarbeidelsen av faglig gode læreplaner rundt den enkelte elev som trenger det.

Beklageligvis finnes det ikke helsesøster hver dag ved hver skole. Enkelte skoler har helsesøster kun 1 dag i mnd. Helsesøsterfunksjonen er veldig viktig for barn og unge som sliter.
Miljøterapeuter kan ivareta barn med ulike adferdsutfordringer.
Venstre har i mange år snakket om Ambulerende team. Dette for at vi vet at i skolen finnes det barn med adferdsutfordringer som ikke nyttiggjør seg faglighet i klasserommet samt de hindrer andre elever sin mulighet for å lære.

Satse på Ledelse
Venstre mener at Rektor bør være en tydelig ledestjerne i skolens arbeide. Han/hun bør ta lærerne med på råd og stake ut kursen videre. Rektor skal skape en felles plattform og ståsted for skolen. Hver enkelt rektor bør se på seg selv som motivator for hele skolen og er skolens ansikt utad. Rektor er i så måte en sterk rollefigur. Lederutdanning og relasjonskompetansen er viktige egenskaper de må inneha. Stjørdal Kommune skal ansette de beste lederne i enhver sammenheng.

Satse på Elevene
De skal bli sett å få utviklet sine evner ut i fra sine forutsetninger. Det gjelder både de flinkeste og de svakeste. Lærerne må få utvikle mestringsarenaer tilpasset den enkelte elev. Både næringsliv og uteaktiviteter kan benyttes til dette. Lærere kan også se på andre aktører som Ungdomskontakten, oppfølgingstjenesten og «kjør for livet» m.fl. Disse kan gi viktige bidrag i det å skape mestringsarenaer.


Oppsummert

Venstre vil samle ressursene på en hensiktsmessig måte.
Vi oppfatter at lærerne og deres organisasjoner er mindre opptatt av hvor skolen ligger og mer opptatt av hvordan innholdet i skolen er, og hvordan det faglige tilbudet til elevene kan bli bedre. Sterke fagmiljø og nok ressurser er selvsagt viktig i denne sammenhengen. Vi vet at mange elever har spesielle behov og at alt for mye av skole ressursene går med til dette. For mye av lærerens tid går med til andre ting en den rene undervisningen.
Vi må samle ressursene rundt elevene der de er. Det er også slik vi har tenkt ved etableringen av familiens hus hvor tjenestene til familiene er samlet et sted. Det gir en mer effektiv bruk av ressursene og styrker tverrfagligheten som igjen vil øke kvaliteten på de tjenestene som tilbys. Slik må vi også tenke i skolen. Venstre ønsker å samle ressursene rundt elevene på skolen slik at ikke bare lærerne, men også PPT tjenesten og helsesøster er tilstede for alle, alltid. Det er vanskeligere å få til ved en desentralisert struktur fordi det vil kreve for mye ressurser. Vi kan ikke ha spisskompetanse på alle skoler ut i fra de utfordringene elever har i dag.

Det var dette som var bakgrunnen for at Venstre har bedt rådmannen om å utarbeide en mulighetsstudie, hvor bestillingen er å se på mulighetene for hvordan vi kan skape en bedre skole i Stjørdal. Og dette ut fra faglige vurderinger og ikke prinsipielle betraktninger. Vi har ikke konkludert med at vi ønsker å legge ned noen av grendeskolene, men hvis mulighetsstudien viser at skoletilbudet til elevene kan bli bedre av å eksempelvis samle elevene i Hegra på en barneskole, så er vi tydelige på at vi er på elevenes side og vil foreslå dette. Avstandene er ikke avskrekkende hvis man kan sende barna sine til en skole hvor alle ressursene er samlet på skolen. Og til de som lurer på om vi ønsker mulighetsstudien kun for å spare penger, kan vi love at Venstre vil bruke alle eventuelle innsparinger på å styrke tilbudet til skole, barn og unge. For oss i Venstre er dette et viktig og prioritert område og vi minner om at det var Venstre som bidro med 5 millioner ekstra til skolen ved salderingen av budsjettet i fjor vår. Det viser hvor viktig skolen er for Venstre.
Venstre har store ambisjoner for Stjørdals skolen og dette politikkområdet står sentralt for hvem vi skal samarbeide med etter valget. Er du opptatt av innholdet i skoletilbudet til barn og unge i Stjørdal – stem Venstre!

Godt valg og vi ser fram til din stemme !
Hilsen Ragna, Leif, Kari og Inger
Stjørdal Venstre

 

En god skole for alle

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**