Venstre slåss for fri ferdsel

Anne Mo Grimdalen , Foto: Sondre Steen Holvik

– Det er lett å ta friluftslivet for gitt, men det siste kommunestyremøtet før valget viste at det slett ikke er likegyldig hva du stemmer. Vi er skuffet over at Høyre, KrF, Senterpartiet og nesten hele Frp gikk inn for å svekke planen for friluftsliv, sier Venstre-toppene Arnt Gunnar Tønnessen og Anne Mo Grimdalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Etter mange års arbeid skulle kommunedelplanen for grønnstruktur og friluftsliv vedtas endelig i kommunestyret mandag 31. august. Et sentralt grep i planen er å markere viktige friluftsområder med grønt plankartet som ”hensynssone friluftsliv”.

Markeringen er ikke juridisk bindende, men understreker at det må tas hensyn til friluftslivet hvis det søkes om tillatelse til nye tiltak. Grønnfargen på kartet gir også en god veiledning til turglade Grimstad-folk om hvor det er fine turområder i kommunen. Høyre, KrF, Senterpartiet og Fremskrittspartiet ville fjerne disse sonene i store deler av kommunen.

Et av de viktigste bynære turområdene i Grimstad som har fått markeringen hensynssone friluftsliv, er Fjæreheia. Her forteller ordførerkandidat Arnt Gunnar Tønnessen hva som står på spill:

Tønnessen var også blant lokalpolitikerne som overnattet på Groos under Natt i naturen lørdag 5. september.

– I kommunestyret berget vi friluftsplanen med et nødskrik, sier Anne Mo Grimdalen,.

Lars Erik Ødegården brøt med Fremskrittspartiet og stemte sammen med Venstre, Arbeiderpartiet og SV for å beholde de grønne hensynssonene i planen. Dermed ble det flertall med en stemmes overvekt.

– Venstre vil være garantisten for at allemannsretten og fri ferdsel i utmark sikres i Grimstad, forsikrer Grimdalen. Løftet er også tatt inn i programmet Grimstad Venstre går til valg på: ” : «Å ferdes fritt og høste av naturens overskudd er et gode for alle. Der det oppstår konflikt mellom grunneiere og friluftsliv, vil Venstre være løsningsorientert, men alltid forsvare allemannsretten og den frie ferdsel.” Her kan du lese hele programmet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**