Ansvarsfraskrivelse etter vedtatt budsjettendring

Christian Kjeldal.

Åmot kommune informerer denne uken på sin hjemmeside og facebook-side at kommunens facebook-side legges ned. Reaksjonene lar ikke vente på seg.

MEN at SP, SV, FRP og uavhengig representant Mona Strand reagerer på konsekvensene er ren ansvarsfraskrivelse.

I møteinnkallingen til kommunestyremøte den 29.04.2015, sak PS 15(15 er en reduksjon av 60% stilling som kommunikasjons-rådgiver godt utredet og består alene av 3 sider i dokumentet. Det kan nevnes økte opplæringskostnader blant ledere, facebook-siden svekkes vesentlig og det vil ikke være aktuelt å være tilstede på andre sosial medier, dårligere kapasitet på kommunens web-side, manglende kapasitet til å produsere egne saker, utviklingen av hjemmesiden stopper opp, dette vil også medføre store konsekvenser for kommunens kriseberedskap og innsynskrav vil ikke kunne følges opp.

Ole Gustav Narud som representerer SP har kommentert dette på Åmot kommunes facebook-side, hvor han skriver at han tror kommunestyret på nytt etter valget kommer til å vedta at Åmot skal ha en faceook-side, samt hvordan denne skal oppdateres og utvikles. Åmot Venstre stiller seg spørrende til denne måten å styre kommune og ansatte på, det kan i mildeste fall betegnes som vinglete og viser ingen tegn til at dette er gjennomtenkt..

Katerine Aurland som representerer FRP, er sjokkert. Hun uttaler til Østlendingen at det finnes mange andre ansatte som kan overta kommunikasjons-rådgiverens oppgave. Da har man først og fremst ikke forstått betydningen av nødvendig fagkompetanse på området.

Mange ansatte i Åmot kommune kan begynne og undres på hvem av dem det er som skal bli tillagt slike oppgaver i fremtiden.

Kommunikasjons-rådgiveren er en svært viktig brikke i kommunenes mål om økt bosetting og vekst i næringslivet. Betydningen av en slik stilling kan ikke underkommuniseres. Viss Åmot kommune ikke «har tid» til å markedsføre oss på sosiale media, vil kampen om nye innbyggere bli vanskeligere. Dette er markedsføring i tiden og vi må være med på denne utviklingen også.

Fylkesmannen og Agenda Kaupang deltok i budsjettseminar med formannskapets medlemmer og gruppelederne den 17.06.2015 De advarte nettopp mot detaljstyring. Her ble det blant annet påpekt at administrasjonen nå var «skviset», og at Åmot kommune har et kapasitetsproblem som kan være farlig. Politisk styring er også å ivareta lederne og alle ansatte ved å skape forutsigbarhet og trygge rammer fremover.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**