Byggeskandale – Sigdalsheimen i 15 år uten gyldig brannsikring

Foto: Privat

Sigdalsheimen har vært uten gyldig brannsikring i 15 år. Nå vil Runolv Stegane fra Venstre vite hvordan dette kunne skje og stiller derfor en interpellasjon – spørsmål til ordføreren – i torsdagens kommunestyremøte.

Til

ordfører Kari Ask, Sigdal kommune

Ekstraregning på 11,2 millioner kroner. Sigdalsheimen uten gyldig brannsikring i 15 år.

Det ble i vinter kjent for kommunestyret at det på grunn av dårlig administrativ oppfølging og elendig kontroll ved forrige utbygging av Sigdalsheimen, må kommunen ta opp lån på 11,2 millioner kroner for å rette opp til dels grove og alvorlige feil. I saksdokumentene til kommunestyret kom det fram at denne summen må til for å få bygget opp på det nivå det skulle ha hatt ved utbygging for 15 år siden.

Det har tidligere, i noen sammenhenger blitt nevnt at det var problemer med vannlekkasjer. Dette ble tatt opp for sent til å kunne kreve erstatning fra entreprenør. Det opplyses at det ble gjort noen tiltak i 2004 og 2008 uten at ønsket effekt ble oppnådd.

Mye tyder på at saken er en ”hemmelig” skandale i Sigdal kommune. Sigdalsheimen har vært uten forskriftsmessig brannsikring i 15 år. I tiltakene som skal gjøres nå, er det ikke snakk om å oppgradere til dagens brannforskrifter, men til slik det skulle ha vært i 2000. De alvorlige manglene kom fram i forbindelse med prosjektering av pågående utbygging våren 2014. Formannskapet ble informert i sak 19/2014, uten at det ble angitt kostnader. Kommunestyret har ikke i perioden 2000-2014, så langt jeg kan se, blitt orientert om den uholdbare situasjonen. Det er grunn til å stille spørsmål ved hvordan kontrollen i Sigdal kommune fungerer.

Ved branntilsyn i 2014 kom det fram: «Eier kunne ikke dokumentere at objektet er bygget, utstyrt og vedlikeholdt i samsvar med gjeldende lover og forskrifter om forebygging av brann.” Det er alvorlig, spesielt når det gjelder et bygg der eldre mennesker oppholder seg døgnet rundt.

I sist formannskapsmøte nevnte rådmannen at kostnaden kanskje blir noe mindre. Like fullt er det er spesielt at daværende rådmann ikke sørget for tilstrekkelig byggekontroll og at Sigdalsheimen ble godkjent med store mangler i takkonstruksjon og altfor dårlig brannsikring.

Spørsmål til ordføreren:

1) Du har vært ordfører siden 2007. Er du også, fram til 2014, ukjent med at brannforskriftene ikke ble fulgt ved bygging i 2000?

2) Vil ordføreren bidra til at revisjon og kontrollutvalget ser på denne saken, og at det legges fram rapport for kommunestyret som viser hvordan det er mulig å komme i en situasjon der vi 15 år etter bygging må legge ut over 11 millioner kroner for å få Sigdalsheimen opp på den branntekniske standard den skulle ha hatt i år 2000?

Runolv Stegane, gruppeleder Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**