Venstres 4 grep for en bedre Stavangerskole

Foto: Jo Straube / Venstre

At Stavangerskolen er en god skole å være i underbygges av undersøkelser som viser lavt sykefravær og høy trivsel blant lærere og elever. Venstre er stolt av å ha vært med på å legge til rette for dette. Likevel har vi fortsatt utfordringer som må tas tak i.

Mobbing, psykisk helse, store klasser, stadig økte krav til rapportering, mangelfulle skolebygg og uteområder, for å nevne noe. Flere av disse utfordringene henger også sammen. Her er 4 gode grunner til at dine barn ville ønsket du i år stemmer Venstre.

Maks 28 elever per klasse, takk

Store klasser gjør det vanskeligere for lærerne å oppdage elever med psykiske problemer eller skjult mobbing. Vi vet at trivsel henger sammen med læring og at tid mellom lærer og elev er avgjørende for å lykkes i dette. Dessverre krever loven kun et «pedagogisk forsvarlig» antall elever, noe som resulterer i at det er økonomien som styrer. Penger trumfer «pedagogisk forsvarlig». Det har gjort at dagens praksis stadig oftere ligger på 31-32 elever per klasse i Stavanger.

Dette mener Venstre er alt for høyt. Derfor vil vi innføre et sikkerhetsnett i form av et lokalt makstak på 28 elever per klasse. Noen ville nok bedt om en enda lavere maksgrense, men ettersom dette er svært kostbare endringer, har Stavanger Venstre valgt å starte med et mål som er realistisk å gjennomføre.

Ta psykisk helse på alvor

Hvordan kan vi forebygge mobbing og sikre at barns psykiske helse ivaretas? Det er dere foreldre som kjenner barnet best. Derfor er det avgjørende med god og jevnlig dialog mellom skole og hjem. I tillegg vil Venstre ha flere helsesøstre og spesialpedagoger i Stavangerskolen, slik at de gis mer tid til samvær og oppfølging av elevene. Ikke bare er dette bra for det enkelte barn, det frigjør også verdifull tid for lærerne til å drive undervisning.

Faglig påfyll ingen motsetning til flere lærere

I enhver kunnskapsbedrift er det viktig med faglig påfyll. Med mer tid blir det faktisk mulig for læreren å ta etter- og videreutdanning. Venstre har nasjonalt gått inn for å øke potten til videreutdanning slik at skolene har råd til dette. For i motsetning til hva Arbeiderpartiet påstår, handler det ikke om at lærerne er dårlige. Det handler om å gi alle lærere mulighet til å være oppdatert i fag og pedagogiske metoder i et samfunn som stadig er i endring. Spør en hvilken som helst ingeniør i Stavanger. I hans/hennes bedrift vil det være en selvfølge å ha muligheten til kurs eller videreutdanning.

Tidtyver? Javel? Fjern dem!

«Tidstyver» har blitt et begrep i norsk skoledebatt. Det dreier seg om at lærere pålegges flere og flere oppgaver uten at noe samtidig tas ut. Rapportering, møter, skjemaer, bistand til foreldre og barnevern, for å nevne noe. Dette skaper frustrasjon og skyldfølelse, da tiden man har fått til rådighet ikke strekker til de forventingene som stilles. Dette er blitt et problem Stavanger Venstre vil ta på høyeste alvor.

Nordbøe
Hege Eriksen Nordbøe