Å forvalte et gullfylke

Portretter, Venstre LM 2015 Arne Ivar Mikalsen Foto: Jo Straube / Venstre, Foto: Jo Straube

Venstre skaper fremtidsfylket Nordland.

Det grønne skiftet kommer ikke av seg selv. Det kommer med Nordland Venstre.

Fylkestinget styrer videregående skoler, samferdsel, kultur, miljø og næring. Vår hovedlinje for de neste fire årene blir: Grønn vekst og verdiskapning i Nordland. Denne kan flettes inn i alle saksfelt Fylkestinget har. Grønn vekst forutsetter at veiene og skolen er gode, at fergene går og at vi tar vare på naturen. Nordland er et fylke med alle muligheter. Fremtiden kommer fort, og vi må rigge oss for å ta i bruk mulighetene som ligger i en bærekraftig utnyttelse av ressursene.

De siste skal bli de første!

Venstre mener at Nordland ikke bør bli det fylket som kom sist inn oljen. Nordland skal bli det første inn i de nye næringene. Det grønne skiftet og den grønne veksten starter nå. La Lofoten og Vesterålen gå!

Venstre har visst dette lenge. Derfor trengs Venstre som verdsetter både næring og vekst. Men veksten må være bærekraftig.

Kampen for miljøet og mot ukontrollert vekst må ikke ende opp som en kamp mot teknologisk utvikling og en kamp mot fremtiden. Vår jobb er å sørge for en vekst som bidrar til å løse klimautfordringene. Vi er teknologioptimister! Vekst og miljø er ikke motsetninger, men da må miljø- og klimainnsatsen gjøres lønnsom. Grønn vekst er å skape en økonomi som innen 2030 er sterk nok til å erstatte dagens petroleumssektor som drivkraft i Norge. Det skal vi klare! Vi ser de mange som mister arbeidet sitt innenfor oljesektoren, dette er kompetente mennesker Nordland har bruk for.

Vi må bli mye bedre på forskning og utvikling i nord!

I dag viser internasjonale rapporter at Norge og Nordland skårer dårlig på innovasjon og gründerskap. Kurvene peker i feil retning. Venstre vil satse mye mer på verdiskaping og innovasjon.

For å få det til må vi bygge opp under forskning og utvikling der vi kan. I bedrifter og kommuner i hele fylket. – – For de gode ideene kan være både på Andenes og i Brønnøysund.

Fylkeskommunen er viktig i dette arbeidet!

Fylkeskommunene har en nøkkelrolle i å gjøre Norge til et mer bærekraftig og klimavennlig samfunn. Både som politiske aktør, tjenesteyter, innkjøper og som ansvarlig for planlegging og tilrettelegging for gode samfunn. Valgene vi tar vil være med på å drive det grønne skiftet og skape lokale arbeidsplasser, bygge infrastrukturen og kutte utslipp. Dette er helt nødvendig. Og noe Venstre alltid fokuserer på.

Det grønne skiftet kommer ikke av seg selv. Det kommer med Nordland Venstre.

Mye er bra i Nordland og vi er stolte av fylket vårt. Vi vil at Nordland skal bli enda bedre. Godt valg!

Arne Ivar Mikalsen

1. Kandidat Nordland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**