Vår viktigste næring

Fiske på Røst (FOTO: (CC) Redningsselskapet / Flickr.com), (FOTO: (CC) Redningsselskapet / Flickr.com)

Lofoten og Vesterålen er to av Norges aller viktigste fiskeriregioner. Fiskerinæringen har vært, er, og vil med all sannsynlighet være den største bidragsyteren til verdiskaping og velstand i våre regioner. Næringen har alt: Mange arbeidsplasser fordelt på mange bedrifter, eksport til hele verden, tar i bruk ny teknologi, har etablerte merkenavn og er en viktig del av vår kultur og identitet. Den har i alle år vist seg meget tilpasningsdyktig gjennom varierende ressurstilgang, markedssvingninger, arbeidsmarked og rammebetingelser. I Lofoten og Vesterålen er dette vår viktigste næring.

Når det gjelder fiskeripolitikk, har den ikke alltid vært like helhetlig som næringen selv. Tidligere regjeringer har promotert fiskeripolitikken sin med’’den blå åkeren’’ og ’’lys i husan’’, som om det var metaforer vi lever av langs kysten. Dessverre har det i skyggen av disse flosklene blitt ført en til tider ad-hoc politikk hvor enkeltbedrifter og sterke grupperinger i næringen har fått gjennomslag uten at man har vurdert konsekvensene for andre deler av verdikjeden. Jeg mener ikke fiskeripolitikk er enkelt. Tvert i mot er den utfordrede fordi næringen er svært sammensatt og mekanismene kompliserte.

Venstre har innsett at god fiskeripolitikk krever innsikt. Vi har et mål om å ha den beste fiskeripolitikken, men er ydmyke nok til å innrømme at vi har en vei å gå. For å nå dette målet etablerte Venstre i vår et nasjonalt utvalg for marin sektor. Utvalget er bredt sammensatt både geografisk og kompetansemessig. Det har representanter fra lokallag langs hele kysten med bakgrunn fra fiske, oppdrett, industri og forvaltning. Initiativet til utvalget kom fra Hadsel og Vågan Venstre. Undertegnede er begge representert i utvalget.

Fiskerinæringen er i utvikling og har et stort vekstpotensial. For at næringen skal kunne bidra enda mer til finansiering av velferden bør en fremtidig vekst føre til økt sysselsetting. Økt videreforedling av sjømat i Norge og bedre utnyttelse av de ressursene vi har langs kysten vil være avgjørende for å oppnå dette. Venstres utvalg for marin sektor skal frem til neste stortingsvalg forme en helhetlig fiskeripolitikk som stimulerer til økt verdiskaping langs hele kysten. Utvalget skal diskutere alle tema som er viktige for politikken. Ressursene i havet hører til fellesskapet og en god fiskeripolitikk må ta hensyn til næringsaktører, miljø og samfunn.

Venstre er opptatt av fiskeripolitikk lokalt regionalt og nasjonalt. La næringen få en politikk den fortjener. Stem Venstre.

Andreas Santi Falch

Arne Ivar Mikalsen