Vis hjertevarme

Foto: www.fn.no

Flyktningsituasjonen-i-verden_span8

Tirsdag kveld inviterte Solabladet til valgdebatt på Sola kulturhus. Venstre tok opp den viktige flyktningkrisen der vi mener at alle bidrag er viktige. Vi skrev derfor et leserbrev som står i dagens Solabladet hvor vi utdyper hva vi mener:

“Lokalvalget står for døra, og det diskuteres hyppig lokale saker som kommunereform og pedagogtetthet i barnehagene. Dette er veldig viktige saker, misforstå oss ikke – men de bildene som sterkest har satt seg på netthinnene den siste uka, er av de treårige syriske gutten Alan som druknet på vei til Europa og et liv fritt for krig, nød og forfølgelse.

Frp sitt budskap om å bare hjelpe flyktningene der de er, står dårlig sammen med ropet om hjelp som høres fra både Syrias naboland samt fra de europeiske landene som nå daglig tar imot tusenvis av flyktninger.

Venstre mener at et av verdens rikeste land og en av landets beste kommuner, kan åpne dørene for å ta imot flere mennesker på desperat flukt fra den mest omfattende flyktningkatastrofen siden andre verdenskrig. Vi må avvise forslag om å møte dyp nød med en kald skulder og overlate mennesker som rømmer fra krig i andre deler av verden til seg selv.

Hvordan kan Frp mene at vi hjelper flyktningene minst ved å la noen av dem få en trygg havn her hos oss? Hvordan kan deres tidligere leder si at det virker som om ”mange såkallte flyktninger ikke er forfulgt men kun streber etter en bedre situasjon med betalte velferdsgoder betalt av den befolkningen som er i mottakerlandene” på sin åpne Facebookside? Å vise hjertevarme, er også noe lokalvalget handler om.

Alle kan ikke hjelpes i nærområdene slik mantraet til de innvandringskritiske partiene lyder. Noen må hjelpes også i Norge, og Venstre mener at Sola bør kunne ta sin del av ansvaret.

Politiske aktivister og –journalister, statsløse palestinere og sterkt traumatiserte flyktninger får ikke den beskyttelsen de har behov for i nabolandene til Syria. Det hjelper dem fint lite at Frp dessverre ser ut til å tro på dette budskapet likevel.

Det står et valg for døren. Vis hjertevarme og stem på et politisk parti som også viser hjertevarme når man tar lokale grep for å avhjelpe en internasjonal katastrofe som daglig utspiller seg langs Middelhavstrendene . Over 2300 flyktninger har i følge UNHCR omkommet hittil i år. De 2300 kunne ikke hjelpes der de var, og i flukten mot redningen, gikk deres liv tapt”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**