Makta tilbake til bystyret

''Foto: Parissa og Privat''
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Sandnes IMG_1078 – Ei av de største utfordringene i Sandnes-politikken er mangel på åpen debatt i bystyret. Diskusjonene i bystyret er rett og slett borte. Dette kan være forårsaka av den politiske sammensetninga av posisjonspartiene i Sandnes. Ap, Frp, SV, Sp og Pp tar diskusjonene seg imellom på forhånd, og dermed blir det ikke noe rom for diskusjoner i bystyret, poengterer valgkampsjef og 4.-kandidat Fredrik Hultman Bjørgo i Sandnesposten idag.

Er Sandnes sin politiske kultur bedre enn Stavanger?

? Ordfører Wirak og varaordfører Borgli påstår stadig at vi i Sandnes har en annen politisk kultur enn i Stavanger, og at kommunesammenslåing derfor ikke passer.

Men hva hjelper det oss Sandnes-gauker at rådhuset og bystyresalen ligger i Sandnes, når avgjørelsene tas på forhånd, internt i sop-i-hop-alliansen, og ikke etter reell, åpen debatt i bystyret?

Det egentlige politiske spillet er så skjult for den jevne sandnesbu at det like gjerne kunne ha foregått i Stavanger, til og med i Stavangers beryktede forhandlingsutvalg.

Det vil Venstre gjøre noe med: All makt til bystyret! Sak-til-sak-basert flertall for politikk som er best for Sandnes, og ikke enighet bare for flertallets skyld.

Fredrik Hultman Bjørgo

Valgkampsjef og 4.-kandidat for Sandnes Venstre