Nytt eiendomskjøp i kommunal regi, Venstre sier stopp

Oppland Arbeiderblad, 31. januar, 2015, Foto: Per Zhang Skjønberg

Med Arbeiderpartiet i spissen valgte flertallet i kommunestyret å kjøpe enda flere eiendommer. Denne gangen dreier det seg om 3 boligeiendommer tilknyttet den nedlagte Klinikken i Hov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Hans I. Gamst

Saken i kommunestyret dreiet seg denne gangen om salg av Klinikken i Hov. En eiendomsinvestor har lagt inn bud på eiendommene. Arbeiderpartiet fikk et flertall i kommunestyret med på å se bort fra forkjøpsretten fordi kommunen vil kjøpe tre boliger ut av eiendomsmassen.

Arbeiderpartiet representanter lurte til tider selv på hva de skulle med bygningene, men valgte å kjøpe for å være på den “sikre” siden. De fikk støtte av Søndre Land Bygdeliste som sogar ville kjøpe hele Klinikken. -Det er enda et eiendomskjøp i Hov som gjennomføres for å sikre seg kommunal “styring”. Kommunen burde isteden investere i kapasitet i andre deler av kommunen. For eksempel nye flyktningboliger på Vestsida. Der er det behov for flere barnefamilier til å opprettholde skoletilbudet og barnehage der. Det er unødvendig å bruke investeringsmidler til boliger som likevel vil bli tilbudt leiemarkedet i Hov, sier Hans I. Gamst, gruppeleder og kommunestyrerepresentant i Venstre.

Lier Venstre er stolte av å stemme for å motta flere syriske flyktninger enn tidligere vedtatt i Lier kommune, og er ikke i tvil om at Lier kommune bør prioritere dette i 2015, 16 og 17.

Eiendommene som kommunen kjøper vil mest sannsynlig bli bruk til bosetting av flyktningboliger. Søndre Land Venstre mener at man må endre strategi for bosetting av flyktninger. Man må ta hele kommunen i bruk til bosetting. Flere andre kommuner har lykkes med selv-bosetting der de som finner egen husrom kan leie dette i samråd med kommunen. Dette er positivt og aktiviserende for den som trenger bosetting og mer effektivt for kommunen. Å bare bosette i Hov sentrum gjennom kommunal tilordning vil ikke være tilstrekkelig i de neste årene.

Om vi tar hele kommunen i bruk kan lokalbefolkning og flyktninger sammen danne grunnlag for bedre kommunale tjenester og kollektivtilbud. -Det er en gylden mulighet til å etablere for eksempel lokale bussruter rundt om i kommune om flyktninger bosettes i hele kommunen. Dette gjelder buss både til vårt eget kommunesenter, men også busstilbud til regionale arbeidsmarkeder, sier Gamst (V).

Venstre foreslo følgende vedtak:

“Kommunestyret vedtar å frafalle retten til å tre inn i høyeste bud ved Sykehuset Innlandets salg av Klinikken.”

Forslaget falt og det kommunale eiendomskjøpet ble vedtatt med 18 mot 6 stemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**