Om valgkamp og varme poteter

Hvert 4. år har kommunepolitikerne en høstoppgave; å fortelle potensielle velgere om alle egne fortrinn og helst legge noen humper i veien for politikerne i de andre partiene. Best er det om man klarer begge deler samtidig, på en hyggelig og jovial måte, selvfølgelig.

Men så slenges det varme poteter på bordet fra begge kanter. Det største partiet på venstre kant karakteriserer rådmannens sitteredskap så stort at en, litt over middels bygget, ordfører får plass bak den. Høyresiden raser over manglende folkeskikk både i leserinnlegg og på facebook.
Deretter offentliggjør Høyre sin utrolig lange liste over ting de har gjennomført de siste fire år, og mener dette beviser at deres ordførerkandidat er den aller beste. Den poteten er for varm til at Arbeiderpartiet kan la den ligge, og kommer med tilsvar og henvisning til at de har vært med å stemt for så godt som alle sakene Høyre har med på sin liste.
Skrytelisten får flere til å være med i debatten, og Senterpartiets leder mener tilliten til lensmannen blir lavere ved at han skriver et uærlig leserinnlegg om Høyres store gjennomslagskraft. Samme liste får for øvrig FrP’s 1.kandidat til å utrope Høyre som hovedansvarlig for fin sensommer og god krøkebærsesong.
Så kom ”ode til Odd-Eskil”, et festlig og alvorlig ment innlegg i samarbeidsdebatten fra Kai-Olav. Han beskriver samarbeidet som oppsto, merkelig nok, mellom Venstre, Mdg og FrP i enkeltsaker. Mange oppfattet innlegget som skittslenging og sarkasme, men vi som kjenner begge politikerne vet at det slett ikke var ment slik.

Når valget er over den 14. September og potetene har kjølnet blir nytt kommunestyre satt og da vil politikerne gå tilbake til samarbeidet igjen. Da vil venstre- og høyresiden igjen stemme likt i mange saker, og fokuset på rådmannen vil igjen være fremst og øverst på kroppen hans.
Vi i Venstre har også stemt for mange av de sakene som er gjennomført i Vestvågøy de siste 4 årene, på lik linje med de fleste partiene i kommunestyret. Dersom man ser på sakslistene vil man se at de fleste saker har enstemmig flertall.
Nå er det nok mange som mener at dette er et argument for at man ikke trenger ulike partier, og at det ikke spiller noen rolle hva en stemmer, men det er ikke riktig. De ulike partiene vektlegger forskjellige ting, og gjennom en debatt kommer man til enighet om hvilket vedtak som vil være det beste. Det er altså summen av alle partiene som gjør at vi kommer fremover i utviklingen av kommunen. Vi har alle våre fanesaker, og noen saker som ble tvunget gjennom var Venstre dypt uenig i, nedleggelsen av skolene på Oppdøl og Eltoft var en av dem. Likevel er det utrolig viktig å ha små og mellomstore partier som ikke er styrt av en partipisk til å skape 3- dimensjonal politikk, der flere synspunkter og hensyn kommer med i beregningen.

Vi håper at alle vil benytte seg av stemmeretten sin 14. september, og så håper vi på fornyet tillit for å gjøre politikken i Vestvågøy grønnere, uansett hvilken politisk farge ordføreren måtte ha.
Godt valg!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**