Godt valg! Stem Venstre!

Foto: Joachim Steinbru

En intens valgkamp nærmer seg slutten og det er opp til
borgerne hvem som skal styre byen videre. Vi håper du vil se nærmere på Venstre. Vi er miljøpartiet med næringsvett
og det borgerlige partiet med samvittighet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

De neste fire årene vil vi sørge for at Stavanger skal forbli en åpen og inkluderende by. Vi ser nå en av de største humanitære krisene i nyere tid og Venstre er opptatt av også Stavanger skal stille opp og gjøre sin del i forbindelse med situasjonen i Syria. Fellesskapet viser nå et rørende engasjement for mennesker på flukt, også som by skal vi stille opp.

Valgkampen har også vært preget av nedgangen i oljeprisen og de konsekvensene dette har medført. I kjølvannet av dette har det blusset opp en debatt om det grønne skiftet, om hva vi skal leve av i fremtiden og hvordan vi skal skape grønne arbeidsplasser som gir oss flere ben å stå på.

Venstre har lenge vært opptatt av småbedriftene. Vi ønsker at flere skal våge å prøve seg som gründere. Vi ønsker å legge til rette for dette blant annet gjennom å fjerne arbeidsgiveravgiften for nystartede bedrifter med færre enn fem ansatte de tre første årene. Vi vil styrke de sosiale ordningene for gründere, gjøre det mer attraktivt å ta inn lærlinger og sørge for at mer kapital blir tilgjengelig for grundere med gode ideer.

Venstre er også et kunnskapsparti. Vi ønsker å satse på Stavangerskolen. Vi vil at våre elever skal bli møtt av gode og motiverte lærere, for det er disse om skal lære barna våre å lese, skrive og regne. For Venstre er det å sikre en god og trygg oppvekst for alle barn en av de viktigste oppgavene vi som fellesskap må løse. Vi vil derfor se nærmere på to årlige barnehageopptak, prøve ut en ordning med gratis SFO og få flere helsesøstre inn i skolen.

Vi har lenge kjempet for trehusbyen. Trehusene er Stavangers identitet og vår sjel. For oss er det viktig å bevare den delen av byen som gjør Stavanger til Stavanger og som vi er så stolte av. Selvfølgelig skal byen fortettes og vi skal utvikle sentrum videre. Men dette må gjøres i harmoni med den allerede eksisterende byen. Derfor har Venstre hele tiden vært tydelige på at vi ikke ønsker monsterblokker i Paradis. Vi har også, i alle år, kjempet for Nytorget. For Venstre er det jugendmuren, trærne, brosteinen og det at folk ønsker å være på Nytorget som er det viktigste. Dette vil vi kjempe for også i den kommende bystyreperioden.

Denne valgkampen har det også vært mye spekulasjoner rundt samarbeid med andre partier. I Venstre går vi til valg på vårt eget program og vi ønsker å få størst mulig oppslutning, slik at vi får gjennomført mest mulig av politikken vår. Den siste perioden har vi hatt et godt samarbeid med Høyre, KrF, Sp og Pensjonistpartiet. Dette ønsker vi å fortsette slik at vi kan være med å utvikle byen videre gjennom det grønne skiftet og inn i fremtiden.

Vi ber om din tillit. Godt valg!

Per A. Thorbjørsen
Ordførerkandidat