SPs Vika overtar som ordfører for de rødgrønne. Les om spillet bak kulissene

Fredag 25.09 ble Ap, SP og SV enige om å inngå nytt samarbeid i Eidsvoll. SPs John-Erik Vika blir ny ordfører, mens dagens ordfører Einar Madsen (Ap) blir ny varaordfører. Sannsynligvis har Hans A. Øberg har ansvaret for at Ap ble trengt opp i et hjørne og måtte gi fra seg ordførervervet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Det har ikke vært spesielt mye fart i forhandlingene mellom de rødgrønne partiene. Leserinnlegget “Småpartienes makt” i EUB mandag denne uken skapte stort oppstyr og kan ha medvirket til at KrF satte bom for Aps Plan B.

Da de rødgrønne partiene møttes etter valget ønsket SP at John-Erik Vika skulle bli ny ordfører, mens Ap holdt på at Einar Madsen skulle fortsette. Mandag skrev Aps tidligere gruppeleder Hans A. Øberg et innlegg i EUB, der han refset de små partiene for ikke å vise måtehold i forhandlingene om fordeling av lederposisjoner og plasser i kommunestyret, råd og utvalg.

KrF torpederte Arbeiderpartiets Plan B

KrFs nyvalgte kommunestyrerepresentant John Granly tente på alle pluggene, og svarte Øberg gjennom et innlegg i EUB. Der avslørte han at Ap samtidig med at forhandlingene med SV og SP pågikk, også inviterte FrP, KrF og Pensjonistpartiet til et forhandlingsmøte. Finn Bergstrøm (Ap) og Finn Terje Tønnessen ( FrP) møtte KrFs Granly og Pensjonistpartiets Per Austad på Nebbenes.

På tross av løftene til SP og SV om ikke å forhandle med andre mens de rødgrønne forhandlet, Møtte Ap altså tre andre partier. Det ble for mye for KrF. Et medlemsmøte i KrF sa torsdag nei til å delta i Aps Plan B. Med raseriet Øberg skapte gjennom sin kritikk av kommunestyrets minste partier sørget han for å male Ap inn i et hjørne; foran møtet mellom de rødgrønne idag hadde Ap i realiteten bare to valg; enten å godta Vika som ordfører, eller å gå i opposisjon. Madsen valgte å trekke seg av hensyn til sin helse, og da var bordet dekket for Vika.

Vika ordfører også med de borgerlige

SPs John-Erik Vika hadde størst oppslutning blant egne velgere, og suverent flest slengere fra andre partiers velgere. Hadde SP valgt å bytte side, hadde han gode sjanser til å bli ordfører også på ikke-sosialistisk side. Et bredt valgteknisk samarbeid med alle utenom Ap og FrP ville plassert Vika i ordførerstolen.

Les intervju med Venstres Knut Bakkehaug om at Vika blir ny ordfører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**