Flertallssamarbeid med Venstre, Høyre og MDG

Isa Maline A. Isene (MDG), Anne Christine Kroepelien (H) og Kjartan Almenning (V) med bydelens nye samarbeidsavtale., Foto: Jan-Christian Kolstø

Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Venstre ble i dag enige om en samarbeidsavtale på St. Hanshaugen.

Venstre får i oppdrag å lede den nye komiteen for “Oppvekst, kultur og lokalsamfunn” (OKL), som blant annet har ansvar for bydelens barnehager, barnevern, kultur og idrett, fritidsklubber, parker og nærmiljøanlegg.

Les hele samarbeidsavtalen her!

– Vi skal bevare grøntområder, ruste opp parkene, og legge til rette for frivillighet og næringsliv slik at bydel St. Hanshaugen skal være en trygg oppvekstbydel med friske grønne lunger, har tilbud til alle generasjoner samt flere fortauskafeer og uteservering, sier Kjartan Almenning, gruppeleder for Venstre.

Anne Christine Kroepelien fra Høyre overtar som ny leder etter fire år med rødgrønt styre. – Jeg gleder meg til å ta fått på jobben med å gjøre bydelen til en grønn kulturbydel med et trygt oppvekstmiljø, hvor alle generasjoner skal trives og hvor vi sammen tar vare på miljøet, tilrettelegger for lokalt næringsliv, kultur, fritidsklubber, idrett, barnehager, barnevern og sykehjem, sier Kroepelien.

Miljøpartiet De Grønne valgte å støtte Høyre og Venstre, etter å ha samarbeidet med Arbeiderpartiet, SV og Rødt de siste fire år. De Grønnes Isa Maline Alstadius Isene overtar som ny nestleder i bydelsutvalget.

– Sammen skal vi gjøre bydelen til en grønn bydel med levende nærmiljøer, klimasmarte transportløsninger og et mangfold av tjeneste- og kulturtilbud. Ambisjonen er å gjøre bydelen til byens beste miljø- og klimabydel, hvor gange, sykkel og kollektiv prioriteres, sier Isene. De Grønne får også leder av Miljø- og byutviklingskomiteen.

Venstre fikk 2 mandater i St. Hanshaugen bydelsutvalg i perioden 2015-2019, mens Høyre fikk 4 og MDG 3. Bydelsutvalget har konstituerende møte tirsdag 27. oktober, kl18:00 i den ny bydelsadministrasjonen Stensberggata 25-27.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**