Flere helsesøstre med Venstres budsjettforslag

Anja Johansen, Foto: Simen Vangen

Gode resultat i skolen forutsetter et godt læringsmiljø. Venstre er opptatt av kvalitet i undervisninga og fokus på god psykisk helse i skolen. I Venstres alternative statsbudsjett for 2016 foreslår partiet å bevilge drøyt 167 mill. kroner til 250 nye helsesøsterstillinger i skolehelsetjenesten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Skolehelsetjenesten brukes av halvparten av elevene dersom helsesøster er regelmessig tilstede. Ikke minst har helsesøster på ungdomsskoler og i videregående skole stor betydning for å forebygge eller tidlig avdekke psykiske og psykososiale lidelser. En undersøkelse i tidsskriftet Sykepleien vinteren 2013 viste at 7 av 10 helsesøstre ikke fikk nok tid til å jobbe forebyggende, og da unnlot å stille spørsmål fordi de ikke hadde tid til følge opp svarene.

– Å styrke skolehelsetjenesten var et viktig gjennomslag for Venstre i statsbudsjettet for 2015.Som foresatt, som lærer i videregående skole og som Venstre-politiker er jeg glad for at Venstres utgangspunkt i forhandlingene rundt statsbudsjett for 2016 er 250 nye helsesøstre i skolehelsetjenesten, sier Anja Johansen, leder i Nordland Venstre.

I Venstres alternative statsbudsjett for 2016 foreslår partiet å bevilge 3 milliarder mer til kommunene enn det regjeringa har foreslått.

– Tiltakene er målretta mot de som trenger det mest, spesielt lavinntektsfamiliene, sier Johansen. Det gjelder tiltak som gratis kjernetid i barnehage, reduserte barnehagepriser og differensierte SFO-satser. Vi er forberedt på at det kan bli utfordrende å få gjennomslag, alle forhandlinger handler om å få til noe og å måtte gi seg på noe. Men målet vårt står klart: Venstre vil gjøre budsjettet grønnere, og vi vil styrke satsinga på oppvekst og skole.

Anja Johansen

Kontaktperson: Anja Johansen, [email protected], mobil 48275780