Nedskjæringer i eldreomsorgen

Brita Kleven Thorsvik, Foto: Ole Alexander Kirknes

I et oppslag den 14.11.15. med overskriften «Flertall for eldreløft», er flertallspartiene i Verdal intervjuet av T-A.

I avisen står det bl.a.: «For Iversen og samarbeidspartiene Tor Petter Abelsen (KrF), og varaordfører Silje Heggdal Sjøvold(H) er tydelige på at dette er en omstilling – ikke en nedskjæring – i eldreomsorgen.

Det synes som alle partiene er enige i at det er riktig med en omlegging i eldreomsorgen og en redusering av institusjonsplasser som skal erstattes av bygging av nye omsorgsplasser med heldøgns pleie. Disse planlegges å stå ferdig i 2018. Ikke minst synes dette riktig når plassene på Ørmelen Bo- og helsetun som blir lagt ned, koster 200.000 mer pr. plass pr år i drift, enn tilsvarende plasser på Verdalsøra Bo- og helsetun. Dette skyldes bygningsmessige forhold.

I budsjettdokumentene for 2016 – 2019 står det: 24 sykehjemsplasser skal legges ned i 2016 og 2017 på Ørmelen Bo- og helsetun. Det innebærer en innsparing på 13,7 mill. kr på et helt år og en reduksjon på 20,1 årsverk. Hjemmetjenesten skjæres samtidig ned med over kr. 750.000 pr år. Etter mitt skjønn er dette en nedskjæring i eldreomsorgen! Hvordan kan ordføreren hevde noe annet?

Nasjonale normer sier at en kommune bør ha en dekningsgrad på 27 % på heldøgns omsorgsplasser sett opp imot eldre over 80 år. I dag har vi 21,9 %, men vil vi gå helt ned i 17,9 i 2017.

Fra 2018 synes det som vi igjen vil kunne tilby tilstrekkelig med plasser for de som trenger heldøgns pleie og omsorg. Bekymringene er den nedskjæringen som blir fra april 2016 og fram til ferdigstillelse av nye boliger forhåpentligvis i 2018. I disse to årene må hjemmetjenesten styrkes og vi må forvente at det kan bli behov for leie av plasser i andre kommuner. Dette må det tas hensyn til i budsjettet.

Lovverket sikrer at alle som har behov for helsehjelp skal få nødvendig hjelp. Det vil også skje i Verdal de neste to årene. Terskelen for å få bistand og nivået på hjelp er jeg redd vil bli redusert og at det er pårørende som i enda større grad enn i dag, må bære byrdene. Til tross for endringer som også skjer i hjemmetjenestene, hvor de eldre skal hjelpes og veiledes til å klare seg lengst mulig i egen bolig, kan vi ikke akseptere at bevilgningene går så drastisk ned.

Budsjettet blir først vedtatt i desember. Hjemmetjenesten må styrkes i budsjettet for 2016 og 2017 – og ikke reduseres. Dette må vi gjøre av hensyn til våre eldre, pårørende og de som jobber i denne tjenesten.

Verdal, 15.11.15
Brita Kleven Thorsvik, Venstre