Introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere – en sammenligning mellom bydel Frogner og Gamle Oslo

Tross dårligere forutsetninger blant Bydel Gamle Oslos deltagere gikk mer enn dobbelt så mange ut i arbeid eller utdanning etter endt introduksjonsprogram. Dette skyldes god organisering, med konkrete planer og oppfølging. Å komme seg inn på arbeidsmarkedet er nøkkelen til god integrering, og Gamle Oslo Venstre er veldig glade for at bydelen gjør det så bra i sammenligningen. Samtidig er det viktig å fortsette å jobbe for enda bedre resultater.

Introduksjonsprogrammet utgjør en sentral og lovpålagt oppgave i kommunens arbeid med integrering av nyankomne innvandrere. Målgruppen er i hovedsak innvandrere mellom 18 og 55 år som har fått innvilget asyl, er overføringsflyktning eller har kommet på familiegjenforening med disse. Programmet skal gi deltagerne grunnleggende kvalifisering i norsk språk og norske samfunnsforhold for å styrke deres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet og deres økonomiske selvstendighet.

1. oktober kom kommunerevisjonen med en rapport som beskrev effekten av introduksjonsprogrammene for nyankomne innvandrere i Bydel Frogner og Gamle Oslo.

I perioden 2010 til 2014 var dette forskjellene mellom Bydel Frogner og Gamle Oslo:

• I Bydel Frogner var det 49 prosent kvinner, mot 59 prosent i Gamle Oslo.
  • Det var små aldersforskjeller.
  • 28 prosent hadde forsørgeransvar i Gamle Oslo, mot 16 prosent i Bydel Frogner.
  • Utdanningsbakgrunnen var relativt lik.
  • Når det gjelder landbakgrunn hadde Bydel Frogner en noe lavere andel av deltagere fra Afghanistan, mens Gamle Oslo hadde en noe lavere andel av innvandrere fra Eritrea. Isolert sett skulle det tyde på at deltagerne i Bydel Frogner hadde noe høyere sannsynlighet for å gå ut i arbeid eller utdanning enn deltagerne i Gamle Oslo.

Det var relativt stor variasjon mellom bydelens resultater i introduksjonsprogrammet i undersøkelsesperioden. I Gamle Oslo gikk i gjennomsnitt 66 prosent av innvandrerne over til arbeid etter endt program – resultatet i Frogner var 30 prosent. Dersom man ser på forutsetningene til de nyankomne innvandrerne burde bydel Frogner hatt bedre resultat enn Gamle Oslo.

Kommunerevisjonens undersøkelse viser at Gamle Oslos gode resultater sammenfaller med praksis som er i tråd med forskning på feltet:

• Den enkelte programrådgiver fulgte opp et begrenset antall deltagere
  • Teamleder hadde oversikt over den enkelte deltager og på den måten kunne gi mer konkret veiledning i programrådgivernes oppfølgingsarbeid
  • Det var konkrete planer og rutiner for programrådgivernes oppfølgingsarbeid

Bydel Gamle Oslos politiske og administrative prioritering av integrasjonsarbeid kan ha en positiv effekt på introduksjonsprogrammets resultater. Samtidig vet vi at tiltak som er arbeidsrettede øker sannsynligheten for at deltagerne kommer ut i arbeid. Tilgang på praksissteder og gjensidig forpliktende samarbeidsavtaler mellom arbeidsgivere og introduksjonsprogrammet er viktig.

Selv om Gamle Oslos introduksjonsprogram er relativt vellykket kan man bli enda bedre på å iverksette tiltak som sikrer at individuell plan etableres og benyttes i tråd med gjeldende krav og føringer. Per nå ser det ut til at det er her jobben ligger for bydelen fremover.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**