Bystyremøtet 15.12.15: Sandnes Venstres prioriteringer i økonomiplanen

Tove Frantzen, Foto: Inger Lunde Dalen

Her kan du lese Tove Frantzen sitt innlegg om Sandnes Venstre sine prioriteringer for inneværende periode og den foreliggende økonomiplanen:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

For ett år siden sa jeg i mitt innlegg at det var usikkerhet knyttet til arbeidsmarked og skatteinngangen. Vi må vel erkjenne at det i løpet av 2015 har slått til også for Sandnes.

Rådmannen har, innen for de rammene vi har, lagt frem et forslag til økonomiplan som svarer på de utfordringene. Investeringsnivået er høyt, og slik kan kommunen bidra med motkonjunkturpolitikk i et vanskeligere arbeidsmarked. Skatteinntektene er redusert, og rådmannen har ikke noe annet valg enn å redusere innsatsen på tjenestene til innbyggerne.

Venstre mener at de reduksjonene vi nå ser i budsjettforslaget vil svekke både kvantitet og kvalitet på tjenestene til innbyggerne i Sandnes. For oss er det nå på tide å ta i bruk det virkemidlet som kan gi noe økte inntekter, nemlig eiendomsskatt. Vi har lagt inn en eiendomsskatt med et stort bunnfradrag og laveste sats. Vi gjør ikke dette fordi vi er glad i skatt, men fordi vi mener at kuttene vi nå ser i skole og barnehage, helse og omsorg, er alvorlig. Hadde det vært første året med kutt hadde det vært én ting, men det er det jo ikke. Disse tjenesteområdene har fått kuttet sine budsjetter ganske mye i ei årrekke.

For Venstre har det vært spesielt viktig å redusere kuttene innen oppvekst og omsorg.

Vi bruker inntektene fra eiendomsskatten til å redusere kuttene i barnehage og skole. Alle er enige om at vi skal styrke tidlig innsats, og at det er viktig å komme tidlig på banen. Vi ønsker alle å redusere behovet for særskilt tilrettelagt undervisning i ungdomsskolen og vi ønsker alle at flere av ungdommene våre skal fullføre videregående opplæring. Det mest effektive tiltaket er tidlig innsats, og den starter i barnehagen.

Vi har i dag behandlet statusrapport på Omsorgsplanen. Den viser at det jobbes godt innenfor de rammene omsorg har. Foreslått innsparing er stor, og dette innebærer en reduksjon i omlag 40 stillinger. Venstre skulle gjerne reversert hele innsparinga. Det har vi dessverre ikke klart, men vi har lagt inn økte midler fra 2017.

Venstre har prioritert økte midler til kultur, bibliotek og kulturskole. Vi ønsker å videreutvikle biblioteket til en arena for offentlig samtale og debatt. Vi innser at skal biblioteket ha mulighet til å gjøre dette med flere åpne arrangementer, trengs det mer midler. Venstre ønsker seg også søndagsåpne bibliotek. Vi erkjenner at det krever økte økonomiske midler. Biblioteket er også en viktig arena for integrering. Det er gratis. I tillegg er barn og unge ei viktig brukergruppe. Derfor prioriterer Venstre biblioteket.

Venstre har også lagt inn økte midler til utendørsanlegg på skolene. Vi har i dag behandlet sak om Aktive Sandnes. Der ligger det mange nærmiljøanlegg knyttet opp til skolene våre, men de ligger på uprioriterte liste. Det ligger midler i forslaget fra rådmannen. Behovet er stort, og vi har prioritert å øke dette. Det handler om aktivitet og folkehelse. Det samme gjør sykkelveier og turveier.

Venstre ønsker å satse på gode tiltak for store deler av befolkninga, som for eksempel biblioteket, sykkelveier og turstier. Vi mener også at det er nødvendig å styrke satsinga på tidlig innsats og reversere de store kuttene i barnehage og skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**