Sykkelveien videre

Foto: Stavanger Venstre

Moss er en grønn kommune. Vi laget den første klima- og energiplanen rett etter årtusenskiftet, da Gretha Kant var ordfører. Siden det har alle de politiske partiene blitt mer bevisst hvor smart et godt miljø er for lokalsamfunnet.

I økende grad har dette medført at vi ser mer langsiktig på hvordan vi forvalter våre arealer i kommunen. Hvor det skal være grøntområder, hvor skal det være næring, hvor skal folk bo og handle samt hvor skal det være infrastruktur som binder dette sammen. Ikke minst hvordan vi bygger infrastruktur som er trygg for de som bruker den. Spesielt er dette viktig for barn og unge.

Derfor er det avgjørende viktig hvor smart vi nå jobber for å bygge ut et helhetlig nett for gang og sykkel i Moss. Det skal være trygt for barn å sykle og gå, til skole, til fritidsaktiviteter og til kulturtilbud – også i sentrum. Denne forutsetningen vil prege hvordan vi bygger ut og vedlikeholder dette nettet.

Etter valget har vi, blant mange, gjort to særs viktige vedtak. Ett hvor miljø- og samferdselsutvalget har bestilt en standard for sykkelvei – skilting, dekke, type og effektive løsninger for kryss – som skal brukes i Moss kommune. Premisset er at standarden skal gi trygge sykkelveier for barn.

Det andre er bystyrets vedtak om å prioritere hovedtraséene inn til sentrum og å koble dem sammen i sentrum, hvor målet er å få dette ferdig i 2017. Det skal legges sykkelvei etter kommunens standard og det skal gjøres i tråd med en oppdatert helhetlig sykkelplan. Det blir en utfordrende oppgave men styringsflertallet, Høyre, FrP, MDG, Venstre og KrF, vil jobbe målrettet for å få det til.

Moss skal bli en trygg by å gå og sykle i, også for barn. Derfor skal vi velge en standard som gjør det mulig. Viser vi barna at det er trygt kan de få gode vaner i ung alder. Gode løsninger for å gå og sykle til alle våre skoler er derfor en del av den helhetlige planen.

Det er smart å gjøre det så enkelt og trygt at alle kan velge gang og sykkel året rundt. De etablerte traséene må derfor allerede nå prioriteres ved vintervedlikehold. Eksempelvis er det busstraséer samt gang-/sykkelveier og fortau som prioriteres først ved snøbrøyting idag. Det er en riktig prioritering men innenfor den prioriteringen skal som eksempel, gang/sykkel og fortau til skolene prioriteres høyere enn til andre steder. Vi snakker om å være bevisst hva vi gjør først og hvordan vi legger vi til rette for å skape smarte løsninger som igjen åpner for gode handlinger og gode vaner.

Miljø- og samferdselsutvalget har bestilt et referanseprosjekt for vintervedlikehold på sykkelvei i Varnaveien eller Osloveien, i samarbeid med vår lokale bedrift Hesselberg Bygg. Løsningen skal merkes med grønt felt for gående og rødt felt for syklende. Hensikten er å synliggjøre hvordan det tåler vinterforhold på Østlandet. Vi ønsker et område som er mye i bruk, både for at det skal være synlig slik at folk blir vant til slike løsninger og for å få best mulig avklaring av hvordan dekket fungerer.

Miljø- og samferdselsutvalget har også vedtatt et pilotprosjekt for å avklare den nye standarden for sykkeltraséer. Til våren skal Jeløgata få en sykkelvei med fortau, hvor gående og syklende har fortrinn. Vi lager en smart løsning hvor bilene må vike for de myke trafikantene. Det blir lettere og tryggere å ta seg fra kanalen og ned til jernbanestasjonen for gående og syklende. Dette vil danne malen for kommunens standard.

Fremtidens byer vil være smartere enn i dag, både teknologisk og når det gjelder gode og effektive løsninger på en rekke områder, som innen miljø. Klarer vi å være smarte så lager vi smarte løsninger for framtida. Gjør vi smarte valg nå vil også Moss by bli en smartere by å jobbe, leve og bo i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**