Penger, miljø eller begge deler?

Venstre går i front på grønn finansforvaltning, Foto: Wikimedia commons

Hva er viktigst for deg? Penger, miljø, eller begge deler? Les Jan Erik Søndelands kronikk om Venstres arbeid i det nye kommunalstyret for Finans.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Skrevet av Jan Erik Søndeland (V), bystyrerepresentant og medlem av kommunalstyret for Finans.

Jeg har en kamerat. Han heter Espen. Middels/lite interessert i politikk, men syntes det var gøy at jeg stod på liste ved årets valg, sånn at han kunne stemme på noen han kjente. I tillegg, som han sa, «så kan eg endelig ha ein å klaga på fram te dåkk får bygd metro eller monorail i denne byen». Skuffelsen var derfor stor da han fant ut at jeg ikke skulle jobbe i «monorail-avdelingen» (som han hadde sett for seg), men heller i det nye «kommunalstyret for finans». Espen sa:

Guu så kjedeligt. Koss klarte du bli heven inn i der? Trodde du ville jobba med kjekke ting eg, ikkje at du sko bli ein sånnein blåruss!

Jan Erik Søndeland
Jan Erik Søndeland (V)

Jeg kan gi Espen rett i en ting. Rettere sagt, jeg kan forstå at det kan høres kjedelig ut med finanspolitikk. For hva er det egentlig? Er ikke det sånn de holder på med på Stortinget? Finansministeren! Hun og hennes stab! De jobber med finanspolitikk. Oljefondet. Renter. Kronekurs. Tax-free? Sånne ting. Men hva i alle dager har det med Stavanger og bydelen min å gjøre?

La meg legge til en ting på listen først; statsbudsjettet. Tilsvarende har vi Stavanger-budsjettet. I det siste bystyremøtet hvert år vedtar politikerne hva pengene skal brukes til neste år. Før dette skjer, har kommunens administrative ledelse lagt frem et forslag til budsjett, som politikerne deretter justerer på frem til de er fornøyde. Og her kommer utfordringene. For i det som er årets viktigste sak, har man som lokalpolitiker veldig kort tid på å sette seg inn i et omfattende tallmateriale med tilhørende dokumentasjon. Hundrevis av sider med tabeller, grafer og fotnoter skal leses og forstås i rekordfart før man begynner de politiske forhandlingene.

Her skal det nye finansstyret nå gjøre en jobb for å forenkle budsjettarbeidet slik at det blir lettere å få oversikt og finne svar på bakenforliggende detaljer. På den måten kan vi bruke mer av tiden på å foreslå fornuftige innsparingstiltak og hva vi skal satse mer på. Ikke minst får vi mer tid til å ta imot innspill. Hva akkurat du mener, ditt nabolag, bydel eller forening, er viktig for oss. Derfor handler denne forenklingen like mye lokaldemokratiet som den økonomiske biten. Politisk forenkling skaper større involvering. Det er vi alle tjent med.

– Det e vel Høyre som e motsatt av dåkk?

Forrige helg traff jeg Espen igjen. Han sa, «Eg tror pigede eg og ska melda meg inn i et parti nå. Så ska eg få satt deg på plass». Okey, sa jeg. Bli med i Venstre da! «Haha gløm det, eg ska ver någe aent, sånn at me kan krangla i bystyret! Men du Jani, ka parti bør eg melda meg inn i då? Det e vel Høyre som e motsatt av dåkk?». Nei Espen, de er faktisk enige med oss i veldig mye. Men du har rett i at på noen områder, som f.eks miljø og sosialt ansvar, så er vi nok forskjellige. Miljøengasjementet vårt er f.eks grunnen til at vi i Venstre sa tydelig før valget at vi vil bygge et raskt skinnegående kollektivtilbud og at både jernbane, metro og monorail må utredes som alternativer.

Venstre vil bygge et raskt skinnegående kollektivtilbud
Venstre vil utrede monorail, metro og jernbane

Nå ble Espen mer i tvil. Han hadde jo veldig lyst på en monorail, men miljø det brydde han seg egentlig ikke så mye om. «Eg e oljeunge eg vettu Jani, haha» sa Espen. «E der någen partier som ikkje lige miljø liga mye som dåkk i Venstre, men som ligavel vil bygga metro?». Hm, vanskelig nøtt den der, sa jeg. Espen er fortsatt i tenkeboksen.

Stavanger skal være en foregangskommune på grønn finansforvaltning.

Hva så med det nye finansstyret. Bryr de seg noe om miljø? Absolutt! I det siste møtet før jul behandlet vi bl.a. nytt finansreglement og en mulig etablering av pensjonskasse. Her tok Venstre initiativ til, og fikk enstemmig vedtatt at Stavanger skal være en foregangskommune på grønn finansforvaltning. Herunder ikke investere i kull og utrede mulighetene for å sette minimumskrav til fornybare investeringer og makstak på fossile investeringer.

Dette er bra uansett om du heter Espen, Jan Erik, eller noe annet for den saks skyld. For samtidig som dette har en klar etisk oppside, kan det gjøre sparepengene mindre utsatt for svingninger i den norske økonomien. I tillegg, og selv om effekten ikke skal overvurderes, vil Stavanger med slike vedtak kunne benytte sine finansielle muskler til å påvirke markedet litt mer i en miljøvennlig retning. Det vil være i tråd med vårt felles ønske om å transformere Stavanger fra olje- til energiby, og ikke minst kampen for å få etablert det nye statlige Fornybar AS i Stavanger.

«Jani, du som jobbe med IT te vanligt burde jo jobba med IT-politikk». Ingen dum tanke det Espen! Derfor er jeg også medlem i et parti som er teknologiorienterte og opptatt av å utnytte de enorme mulighetene som ligger blant annet innenfor IT. I kommunalstyret for finans er det naturlig for Venstre å følge opp de mange digitaliseringsprosjektene og at kommunen har et bevisst forhold til hva vi skal spare (eller tjene!) på disse. Økonomer kaller det gjerne «Return on Investment» (ROI).

Det nytter ikke å gjøre IT-investeringer etter «første-mann-til-mølla» prinsippet.

For det nytter ikke å gjøre IT-investeringer etter «første-mann-til-mølla» prinsippet. Vi må ha et aktivt forhold til rekkefølgen på investeringene, hvilke utfordringer som konkret skal løses og hvilke økonomiske gevinster som skal hentes ut. I forrige finansstyremøte ba Venstre derfor rådmannen utarbeide en oversikt over pågående digitaliseringsprosjekter og hvor mange penger vi kan spare på disse.

Venstres visjon er en kommune som gjennom smart bruk av IT-systemer tilbyr døgnåpen innbygger-service, hurtig saksbehandling og gode hjelpesystemer for deg som bruker. Flest mulig oppgaver skal automatiseres og færrest mulig gjentakende oppgaver skal gjøres manuelt. En kommune skal aldri bli helautomatisert, men poenget er å gjøre mer for de samme pengene. Dermed får vi mer til overs som for eksempel kan brukes på flere lærere i klasserommet eller flere varme hender på sykehjemmet.

smart_city_nansha
Stavanger må bli ledende på smartby-teknologi

Vi gleder vi oss til å følge opp digitaliseringen fremover. Dette henger også sammen med utformingen av Stavangers smartby-politikk, som Venstre vil ta aktivt eierskap til. Her oppfordrer vi alle partier til å bidra. For å bli best her må alle gode forslag på bordet. Det er viktig at vi lykkes, for gevinstene vil være store uansett om du er opptatt av penger, miljø eller begge deler.

Jan Erik Søndeland (V)
Medlem av kommunalstyret for Finans
@venstrejani
Twitter: @venstrejani

Kronikken ble trykket i dagens utgave av Rogalands Avis, og ligger også publisert på deres nettsider her: RA: Penger, miljø, eller begge deler?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**