Lengeværende asylbarn får bli – hva med Hawjin og Nawjin

Haugesund Venstres årsmøte vedtok følgende uttalelse på årsmøtet 21.01.2016

Lengeværende asylbarn får bli – hva med Hawjin og Nawjin?

Haugesund Venstre er svært fornøyd med at Venstres stortingsgruppe har sikret forskriftsendring der barns tilknytning til Norge skal legges avgjørende vekt på når en skal vurdere familiens asylsøknad. Denne forskriftsendringen har ført til at langt flere barn enn tidligere har fått oppholdstillatelse i Norge. Statsminister Erna Solberg uttalte til Dagbladet at denne oppmykingen i behandlinger av lengeværende asylbarn skal gjelde fortsatt, tross innstramminger i asylpolitikken og at om barn blir lenge i Norge, skal de få vurdert sin sak ut fra tilknytning.

For Haugesund Venstre blir det da et stort paradoks at «vår familie» med Hawjin (11 år) og Nawjin (9 år) – har måtte gått rettens vei for å få omgjort utvisningsvedtaket. Og at Tingretten peker på at barn som har vært i Norge over grensa på 4,5 år likevel kan få avslag fordi myndighetene ønsker ” å unngå at barn brukes for å gi en familie som ikke forlater landet opphold”. Tingretten har i denne saken ikke overprøvd UDI sin vektlegging av at innvandringsregulerende hensyn veier tyngre enn hensynet til barnas beste. Saken vil med stor sannsynlighet bli anket.

Haugesund Venstre mener det er helt opplagt at disse to barna skal vurderes ut i fra ny forskrift og at barnas beste skal vektlegges høyere enn innvandringsregulerende hensyn.

Vi vil derfor anmode Venstre stortingsgruppe om å ta denne saken opp med Justisministeren for at Hawjin og Nawjin får bli i Norge

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**