Løftebrudd i Paradis-saken

Jan Erik Søndeland taler til bystyret i debatten om Paradis utbyggingen., Foto: Jarle Tronerud

I dagens bystyremøte skapte saken om den massive utbyggingen i Paradis mest debatt. Temperaturen steg flere hakk når Venstres Jan Erik Søndeland angrep MDG og Arbeiderpartiet for å mene noe helt annet etter valget, enn før valget. Les hele hans innlegg her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Ordfører,

Fortetning er det nye byutviklingsordet. Fortetning er viktig i et klimaperspektiv, og miljøpolitikere kan få et dilemma når noen vil bygge høyt rundt en togstasjon. Men klimakampen må sees i en større sammenheng. For hvis klima var den eneste faktoren av betydning så burde jo Paradis-blokkene egentlig blitt bygget med minst 100 etasjer. Husk at gjeldende reguleringsplan sier maks 4 etasjer, og selv når den ble innført ble ordet fortetning brukt. Så ordet fortetning er relativt.

Folket har vært 100% tydelige: Bygningene blir for massive og for høye. All honnør til innbyggeraksjonen som har kjempet denne saken. Jeg tror ikke det ville spilt en avgjørende negativ rolle for klimaregnskapet om bystyret stemte for Venstres forslag om å begrense høyden til 8 etasjer.

Så har det vært noen partier som har sagt én ting før valget og noe helt annet etterpå.

MDGs 1. kandidat Torfinn Ingeborgrud skrev 2 uker før valget følgende til aksjonsgruppa på Facebook:
MDG er skeptiske til utnyttelsesgraden. Grunnlaget for den massive planen i Paradis har forsvunnet! Dette er det viktig å tenke på når det foreslås å rasere trehusbebyggelse og når noen vil gjøre svært drastiske grep i byen vår.

Dette ble forståelig nok tatt som en bekreftelse på at MDG var mot høyblokker i Paradis. Nå har de altså snudd, selv om reguleringsplanen fortsatt er akkurat den samme.

Jan Erik Søndeland (V) i bystyredebatt om Paradis.

Dette er imidlertid ikke det eneste eksempelet. For halvannen uke før valget rykket Arbeiderpartiet ut med brask og bram i avisen og sa at det var helt uaktuelt med monsterblokker på 13 etasjer i Paradis.

Idag er forslaget 12 etasjer og de kommer til å stemme for. Arbeiderpartiet kan med all respekt ikke påstå at denne ene etasjen stiller saken i et totalt annet lys!?

Begrunnelsene er oppsiktsvekkende! På spørsmål fra beboerne om hvorfor AP nå har snudd var først svaret: «Vi har en ny bystyregruppe nå». Jaha, så da er det ikke vits å lese i avisene om hva AP mener før valget? Va det bare et tomt løfte?

I dag kom AP med en ny begrunnelse. Nå var det hensynet til miljø som er viktigst. Før valget var det beboerne.

Når min gruppeleder før valget advarte mot å stemme AP hvis man var opptatt av Paradis-saken svarte de: «Venstre vil samarbeide med høyhuselskerne Høyre og Frp. Dette gir Venstre ingen troverdighet».

Javel, nå står vi her. Er det Venstre eller AP som har tenkt å stemme med «høyhuselskerne» i Høyre og Frp idag?

Ordfører, jeg syns det er kritikkverdig at kampsaker før valget ikke lenger skal bety noe etter valget valget. Jeg mener dette vil gå ned i historiebøkene som kroneksempelet på en snuoperasjon, ja faktisk et løftebrudd.

I Venstre har vi vært opptatt av denne saken, fordi vi ønsker å sikre gode bomiljøer, bydelens historiske uttrykk, en bedre harmoni med eksisterende bebyggelse, og ikke minst ta beboernes bekymringer på alvor. Venstres forslag bidrar med en fortetning på 100 prosent forhold til gjeldende reguleringsplan. Det får holde!

Takk.

Jan Erik Søndeland taler til bystyret i debatten om Paradis utbyggingen.
Venstre i debatt om Paradis utbyggingen.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**