Om flyktningesituasjonen

Foto: www.fn.no

Brønnøy Venstre har blitt oppfordret til å si noe om hva vi gjør med flyktningesituasjonen. Denne er noe vi i likhet med andre partier og kommuneadministrasjonen tar på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

For å kunne forklare hva dette dreier seg om for vår kommune er det viktig å kunne de ulike begrepene:

Akuttmottak er mottak som er midlertidige og som staten gjennom UDI oppretter kontrakter med aktører for å avlaste den ordinære mottakssituasjonen. En slik kontrakt er det UDI har opprettet med Torghatten feriesenter. Kommunen har ingen innvirkning på disse kontraktene og har ingen befatning med driften.

Vanlige mottak finnes i hele Norge til vanlig og er steder der flyktninger blir plassert inntil de er klare for bosetting i kommunene. I Brønnøy har det tidligere vært mottaksdrift bl.a. gjennom Hoff Eiendom. Brønnøy kommune vurderer om man skal opprette et offentlig eller privat drevet mottak. Dette vil avhjelpe flyktningesituasjonen som har oppstått og er i så fall et politisk spørsmål. Flyktninger som bor i mottak har rett på kommunale tjenester. Kostnader befattet med disse kompenseres gjennom tilskudd fra staten ved UDI.

Bosettingsklare flyktninger bosettes i kommunene gjennom avtaler mellom den enkelte kommune og IMDI. Bosetting av flyktninger i Brønnøy har foregått siden 1997 og kommunen har gode systemer og tjenester for å håndtere dette. For 2016 og 2017 har IMDI anmodet Brønnøy om å bosette inntil 110 flyktninger, altså 40 flere enn det Brønnøy kommune allerede har sagt ja til for denne perioden. Dette utfordrer den kapasiteten som kommunen har i forhold til bosetting, noe rådmannen har gitt uttrykk for i sin saksbehandling i sakens anledning. Når det gjelder kostnader for bosetting kompenseres dette gjennom tilskudd fra staten ved IMDI. For 2015 mottok Brønnøy kommune over 20 millioner til formålet, noe som fullt ut dekker utgiftene kommunen har i forbindelse med bosettingen.

Brønnøy Venstre vil gjøre det som er nødvendig for å få kommuneøkonomien i balanse. I tillegg vil vi strekke oss veldig langt for å hjelpe mennesker i nød. Dette innebærer i samarbeid med kommuneadministrasjonen å se på muligheter som kan øke kapasiteten når det gjelder vanlig bosetting.

Videre må politikerne se på ulike løsninger for å eventuelt etablere et offentlig eller privat mottak i kommunen. Det er vanskelig å beregne hvor mange millioner avtalene er verdt før man vet hvor mange man faktisk hjelper. Uansett får kommunen kompensert sine utgifter til disse tiltakene.

Akuttmottak er ikke en ønsket løsning på sikt og politikere sentralt i regjeringen har signalisert at ordningen ønskes avviklet før sommeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**