Trøndelagsfylkene og NTE

Foto: Innherred.no

Uttalelse vedtatt på årsmøtet 2.2.2016

Stortingets flertall har vedtatt at fylkeskommunene i nåværende form skal legges ned og erstattes av større regioner. Trøndelagsfylkene har fra 2013 arbeidet med en intensjonsavtale for sammenslåing av fylkene. En slik avtale ble lagt fram i høst. Dersom den vedtas er det enighet om at eierskapet i NTE skal fordeles på kommunene i Nord-Trøndelag.

Verdal Venstre har stemt for en uttalelse fra Verdal kommune som støtter intensjonsavtalen. Vi tar derimot avstand fra vedtaket i Verdal kommunestyret hvor det settes som krav at for å gå inn for sammenslåing skal fordeling av NTE kun skje etter innbyggertall. Det er påfallende at det er de store kommunene som gjennom avisen samlet går inn for kun dette ene kriteriet, mens 15 namdalskommuner går ut med at de er enige om å benytte tre ulike kriterier.

Verdal Venstre mener det bør inngås et bredt forlik i fylkestinget hvor flere kriterier legges til grunn og hvor forhandlingene bør fokusere på hvor mye de ulike kriteriene skal vektes. Vi mener det er viktig å få til en fordelingsnøkkel som alle kan leve med når vi i ettertid skal forvalte selskapet i fellesskap.

I Nord-Trøndelag forventer vi at Trondheim må være raus i fordeling av makt og arbeidsplasser. Vi mener at de store kommunene må være raus mht fordeling av eierskap i NTE. Vi må vise i praksis at vi er opptatt av rettferdig fordeling både i denne saken og i andre saker hvor de mindre kommunene er redd de kan bli overkjørt av de store.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**