– Vi må løse problemet med luftforurensing i byene nå

, Foto: Sveinung Bråthen

Oslo kommune har i dag innført en hasteforskrift som gjør det mulig å innføre dieselforbud, datokjøring og stengte parkeringsplasser på dager med høy luftforurensning. – Det Oslo nå gjør er helt nødvendig for å få ren luft. Vi ønsker at flere barnefamilier skal bo i sentrum, og da er det uansvarlig å ikke gjøre noe med forurensningen, sier Venstres Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Dette handler om hvilken type byer vi vil ha. Vi vil ha barnefamilier i byene. Vi legger til rette for det. Da har vi også et ansvar for å sørge for at de kan puste i ren luft, sier Elvestuen. Han mener det nå er opp til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen å følge opp vedtaket i Oslo kommune på de statlige vegene i og rundt byen. 4. februar møttes Elvestuen og Solvik-Olsen i Debatten på NRK1.

Les også: Krever nye virkemidler mot luftforurensning raskt

Barn i byen skal kunne puste i ren luft

– Det Oslo nå gjør er helt nødvendig for å få ren luft. Vi ønsker at flere barnefamilier skal bo i sentrum, og da er det uansvarlig å ikke gjøre noe med dette. Forbud mot dieselbiler på de mest forurensede dagene er treffsikkert, men det gir ikke nok effekt hvis man ikke gjør det samme på statlige veier, sier Elvestuen til Dagbladet.

.........
– Det er ikke riktig at barn og astmatikere må holde seg inne på dager med høy luftforurensning for at noen skal kunne kjøre dieselbilen sin inn i bykjernen på disse dagene, sier Ola Elvestuen

22. januar sendte Elvestuen et spørsmål om nettopp dette til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen:

– Kan statsråden bekrefte at lokale vedtak om lavutslippsoner eller forbud mot enkelte grupper av kjøretøy vil bli fulgt opp med tilsvarende tiltak av Statens vegvesen på statens veier i de områdene som forbudet vil omfatte? spurte Elvestuen.

Solvik-Olsens svarte at han foreløpig ikke vil involvere seg, men overlate vurderingen til Statens vegvesen.

– Vi trenger handling nå

Luftforurensningen som oppstår på kalde dager i de store byene er skadelig for barn og mennesker med luftveisplager. I noen tilfeller kan den også være dødelig. Det er påvist at flere med hjerte- og lungeplager dør kort tid etter dager med ekstra høy luftforurensning.

– Da har samferdselsministeren ikke bare et politisk ansvar, men også et moralsk ansvar. Og samferdselsministeren er den eneste som nå står i veien for at Bergen og Oslo kan sette i verk strengere tiltak for å bedre bylufta, sier Elvestuen

– Da holder det ikke at han lener seg tilbake og viser til Statens Vegvesen. Det trengs handling for å løse dette problemet, men vi vet at det lar seg gjøre. Det er ikke riktig at barn og astmatikere må holde seg inne på dager med høy luftforurensning for at noen skal kunne kjøre dieselbilen sin inn i bykjernen på disse dagene, avslutter han

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**