Nasjonalt testsenter for havvind til Karmøy og Haugesund

Foto: Dong Energy

I helgen ble fylkesårsmøte i Rogaland Venstre avholdt i Haugesund. 76 delegater fra 15 kommuner samt delegater fra Unge Venstre var samlet. Miljø, skole og asylpolitikk var viktige temaer på møtet. Fylkesleder Kjartan Lunde ble gjenvalgt.

På møte ble Rogaland Venstre klart enige om å jobbe for at MET-senteret på Karmøy, med kontor i Haugesund får status som nasjonalt testsenter for havvind. Marin Energi Testsenter (MET-senteret) ble etablert i 2010 og er et selskap eid av lokale kommuner, fylkeskommunen, Haugaland Kraft, Uni Research Polytec og Statoil.

Stortinget fattet i desember vedtak hvor man bad regjeringen om at de i forbindelse med energimeldingen skulle legge frem en strategi som bidrar til realisering av demonstrasjonsprosjekter for flytende havvind.

MET-senteret har per i dag en flytende vindmølle til testing, samt konsesjoner for inntil åtte nye vindmøller. Forholdene er derfor lagt til rette for nye prosjekter allerede.
Det er stor konkurranse internasjonalt og det er derfor viktig at ytterligere satsing fra Norge bør fokuseres på et allerede etablert testsenter som både har erfaring, konsesjoner og infrastruktur klar. Dette vil gi oss et helt nødvendig fortrinn og muliggjør iverksettelse av et testprosjekt raskt.

Rogaland Venstre vedtok også å jobbe for lyntog over Haukeli.

Dette er et visjonœrt vedtak. Flystrekningen Bergen – Oslo er den tiende største innelandsruten i Europa. Dersom man legger til Stavanger – Oslo og Haugesund – Oslo kommer man betydelig høyere opp på listen.

Målene i «Parisavtalen» vil kreve økt satsing på transportformer som gir redusert klimautslipp. Vi ønsker at en strategi for bygging av høyhastighetsnett i Norge, hvor også planlegging av høyhastighets-togbane fra Oslo til Haugesund med arm til Stavanger og Bergen blir en del av prioriteringene i Nasjonal Transportplan som skal vedtas på Stortinget våren 2017.

Styrk lærerens kompetanse og status

Rogaland Venstre vedtok også en uttalelse om at Rogaland Venstre ønsker å styrke lærerens kompetanse og status.

Læreren er den viktigste innsatsfaktoren for elevers læring og for en god skole. Derfor er det viktig at læreren har høy status i samfunnet og gode betingelser i arbeidet, at flere dyktige og motiverte mennesker velger læreryrket, og at de mange dyktige lærerne som er i skoleverket har muligheter til faglig påfyll og videreutvikling. En god femårig lærerutdanning, mindre detaljstyring og skolebyråkrati, gode karriereveier, rett og plikt til etter- og videreutdanning og faglige krav til undervisning er alle virkemidler for å oppnå dette.

Stortingets vedtak om at kravet om 60 studiepoeng også skal gjelde lærere som var ferdig utdannet før 01.01.2014, har derimot vært gjenstand for høylytte protester og diskusjon. Rogaland Venstre mener det er riktig at et slikt krav skal gjelde alle lærere. Men det er ikke likegyldig hvordan dette utformes og innfases. Venstre anerkjenner utdannelse og realkompetanse. Rogaland Venstre ber om at kompetansekravene innføres med smidighet.

Rogaland Venstre vil etablere Fornybar AS med hovedkontor i Rogaland. Dette vil være et sterkt signal til verden om Norges ambisjoner for det grønne skiftet.

I forbindelse med statsbudsjettet 2016 fikk Venstre gjennomslag for at regjeringen skal å opprette et nytt statlig investeringsfond («Fornybar AS») med forvaltningskapital på 20 milliarder kroner.

Rogaland Venstre mener Fornybar AS må legges til Rogaland. Rogaland har et sterkt finansmiljø, med stor kompetanse på analyse og risikoforståelse. I 2014 hadde finansnæringen i Rogaland en samlet omsetning på 37 milliarder kroner og sysselsatte over 2000 arbeidstakere. I tillegg er Rogaland i tet når det gjelder risiko- og gründerkapital. Rogaland har også et næringsliv med høy kompetanse på teknisk og naturvitenskapelige fag gitt det sterke fagmiljøet innen olje og gass.

Et sterkt finansmiljø, et overskudd av høyt utdannet arbeidskraft, et sterkt gründermiljø og et næringsliv som allerede har tatt det grønne skiftet på alvor gjør Rogaland til den beste lokaliseringen for Fornybar AS.

En varmere asylpolitikk

Rogaland Venstre vil ta godt vare på rettighetene til mindreårige asylsøkere, og er sterkt kritiske til forslaget som strammer inn familiegjenforening for flyktninger, vedtok årets fylkesårsmøte.

Ny fylkeskommunal handlingsplan for likestilling, inkludering og mangfold

Rogaland Venstre ønsker en aktualisert og enda mer inkluderende handlingsplan for inkludering-, likestilling- og mangfoldsarbeid (LIM). Regionalplanen for et inkluderende samfunn (2010-2014) er av fylkeskommunen vurdert som uten behov for revidering, men er utgått både på dato og i innhold.

Rogaland Venstre mener at regionen – som et samfunn med flere flyktninger flere eldre, færre tabuer og mennesker som lever ut mer komplekse identiteter – behøver en plan som tar høyde for alle mennesker og minoriteter. En LIM-plan er en helhetlig, overordnet strategi som sikrer alle grupper, uten å særbehandle noen, og finnes f. eks. allerede i Agder-regionen. En slik bør også utarbeides for Rogaland. Planen bør unngå kategorisering, men kunne favne alle som trenger ekstra tilrettelegging for deltakelse i samfunnet.

Nei til giftdeponi i Rekefjord

Giftdeponiet på Langøya i Oslofjorden skal legges ned i 2022, og det arbeides for tiden med nye lokasjoner. Et av de stedene det er søkt om å få etablere nytt deponi for farlig uorganisk avfall, er i Rekefjord.

Rogaland Venstre ønsker ikke et giftdeponi i Rekefjord. Det foreslåtte deponiet vil kunne være en trussel mot miljøet, den sårbare naturen og dyrelivet i området. Deponiet holder heller ikke de spesifikasjonskrav som Klima- og miljødepartementet og Miljødirektoratet har satt for et nytt deponi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**