Venstre vil ha alternativ beliggenhet til sentrumsbarnehagen

Foto: Thomas Leth-Olsen (CC BY 2.0), https://flic.kr/p/uAhJEp

I bystyremøtet den 11. februar skal det behandles en sak vedrørende den planlagte sentrumsbarnehagen. Barnehagen er skissert å være på jordet mellom Kulåsparken og Borregaardfabrikken.

Dette er ikke første gang saken skal behandles. Saken ble opprinnelig vedtatt i 2013, på et tidspunkt hvor Sarpsborg kommune var en del av samarbeidet om Fremtidens byer. Dette medførte at barnehagen ble planlagt som et passivhus. Det er ført anbudsrunder på nettopp disse planene, og det er disse planene som nå ønskes å endres.

Konseptet Fremtidens byer er nedlagt, og Sarpsborg kommune ønsker å benytte anledningen til å endre de planene som man gikk ut med i anbudskonkurransen. Man foreslår med andre ord å fortsette byggingen på matjord, bare ikke som passivhus.

Sarpsborg Venstre kan ikke stille seg bak byggingen av denne barnehagen. Vi foreslo også i behandlingen av budsjettet for 2016, å stanse bevilgningene til byggingen.

Venstre foreslår derfor å avlyse anbudskonkurransen, og…

1. undersøke mulighetene for annen sentrumsnær beliggenhet.
  2. undersøke mulighetene for å kjøpe barnehageplasser av private tilbydere.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**