Magdalena Lindtvedt ny leder i Vestfold Venstre

Foto: Karin Frøyd

Vestfold Venstres fylkesårsmøte ble avholdt fredag 12. og lørdag 13. februar på Gavelstad Gjestegård i Svarstad. På møtet ble Magdalena Lindtvedt fra Lardal enstemmig valgt til ny fylkesleder.

Kåre Pettersen som har vært fylkesleder de to siste årene, ønsket ikke gjenvalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

På Venstres fylkesårsmøte ble det også vedtatt tre politiske uttalelser. Den ene omhandlet økt CO2-avgift på flytrafikk og andre tiltak for å redusere klimagassutslippene fra flytrafikken, noe som også er i tråd med Venstres forslag til alternativt statsbudsjett for 2016. I en annen uttalelse om asyl- og flyktningpolitikken ga fylkesårsmøtet sin tilslutning til Venstres stortingsgruppes nylige vedtak om å si nei til varslede endringer i utlendingslovgivningen. Venstre ønsker videre å satse på forskning på nye miljøvennlige emballasjeløsninger og nytt lovverk for å redusere plastforsøpling til sjøs. Det er beregnet at det innen år 2050 kommer til å være mer plast enn fisk i havet. De vedtatte uttalelsene vil bli publisert her på nettsiden.

Stortingsrepresentant Terje Breivik holdt innlegg om den aktuelle flyktningpolitikken. Han omtalte også behovet for miljøskatter for å stimulere til Grønn vekst. – Vi må ta krafttak innenfor transportsektoren for en overgang til alternativt drivstoff, sa Breivik.

Venstres landsmøte blir avholdt i Tønsberg i midten av april og har Oppvekst som tema. Vestfold Venstre mener det er viktig med en oppvekstpolitikk som omfatter alle og som gir familiene valgfrihet til å velge det beste for sine barn.

Årsmøtet hadde samlet drøyt 40 utsendinger fra lokallagene i fylket. Vestfold Venstre starter nå det politiske arbeidet for at fylkespartiet etter valget i 2017 blir representert på Stortinget. Det er det nye styrets ambisjon å styrke det politiske arbeidet i lokallagene samt samarbeidet mellom disse og fylkesstyret.

Valgkomiteens leder Målfrid Vogt presenterte innstillingen og begrunnelsen for denne. Det ble stor utskifting i styret idet mange fra det sittende styret ikke ønsket gjenvalg. Hele 8 navn er nye i styresammenheng.

Disse utgjør nå det nye fylkesstyret:

Leder Magdalena Lindtvedt (Lardal)
Politisk nestleder Carl-Erik Grimstad (Tjøme)
Organisatorisk nestleder Carl-Otto Kielland (Horten)
Sekretær Karin Frøyd (Larvik)
Kasserer Jan Rune Traa (Andebu)
Styremedlemmer Joke Verwaard (Tønsberg) og Joachim Bræk Poppe-Holmdahl (Nøtterøy).

1. vara: Per Martin Berg (Sande)
2. vara: Arne Magnus Berge (Nøtterøy)
3. vara: Adrian Hansen (Holmestrand)
4. vara: Siw Andresen Larsen (Tjøme)
5. vara: Elin Berg Schmidt (Re)

Dessuten – Kåre Pettersen som er gruppeleder for Venstre i fylkestinget og Vestfold Unge Venstres leder Anniken Stokke Lunde er også medlemmer av styret. De har uttalerett, men ikke stemmerett dersom det er saker som det skal stemmes over.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**