Uttalelse: Vestfold Venstre sier ja til økt CO2-avgift på flytrafikk

747 Take-off, Foto: dsleeter_2000 (CC BY-NC 2.0) / https://flic.kr/p/8K3Dii

Flytrafikken i Norge er en viktig del av landets infrastruktur. Den store mengden av spredte flyplasser binder landet sammen og er av stor betydning for å opprettholde spredt bebyggelse og gode lokalsamfunn. Samtidig er det viktig å redusere antallet unødvendige flygninger og oppmuntre flybransjen til å ta del i det grønne skiftet. I denne sammenhengen er avgiftssystemet et avgjørende virkemiddel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Torp flyplass, som ligger i hjertet av vårt fylke, er viktig å opprettholde, ikke minst fordi en økning av biltrafikken til Gardermoen vil innebære svært uønskede miljøkonsekvenser og dessuten svekke tjenestetilbudet til fylkets innbyggere.

En svekkelse av Torp flyplass vil også være dårlig miljø- og næringspolitikk fordi Torp letter arbeidet med å skape nye, grønne arbeidsplasser i hele Vestfold. Rutetilbudet skaper dessuten grunnlag for turistnæringen og andre tjenesteytende næringer i hele Vestfold/Telemark og Buskerud-regionen.

Vestfold Venstre støtter regjeringens mål om å redusere klimagassutslippene fra flytrafikken. En økt CO2-avgift ville møte disse målene svært godt. Prinsippet om at forurenser betaler legges til grunn. Samtidig vil en økt CO2-avgift virke motiverende for bruk av renere teknologi og miljøvennlig drivstoff i flytrafikken.

Vestfold Venstre støtter Venstres forslag i alternativt statsbudsjett om å øke CO2-avgiften koplet med en reduksjon i landingsavgiften for fly som bruker biojetdrivstoff

Uttalelsen ble vedtatt av Vestfold Venstres fylkesårsmøte 13. februar 2016

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**