Lakkegata skole må få større skolegård

By Kimsaka - Eget verk, Offentlig eiendom, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20062848

Lakkegata har en av Oslos minste skolegårder. Venstre støtter et innbyggerinitiativ fra skolen og foreldrene om å utvide skolegården på skolen.

Skolegården er så liten at barna bare får mulighet til å bruke ballbingen en gang i uka. Hver elev på skolen har bare litt over 7 m2. Sosial- og helsedepartementet anbefaler 25-50 m2 pr elev, mens Oslo kommune anbefaler minst 12 m2. Ved siden av skolen ligger Mosse Jørgensens plass og en stor tomt eid av Oslo kommune, som leies ut som parkeringsplass. Lakkagata skole og foreldrene har startet en aksjon for å innlemme disse to områdene i skolegården. Saken skal behandles i bystyret i løpet av våren.
Anita Wold
Venstre heier på forslaget. Nå som tomten står ledig ved siden av skolen har vi en unik mulighet til å utvide skolegården, sier Venstres representant i bydelsutvalget Anita Wold. – En utvidelse av skolegården i kombinasjon med tilrettelegging for sportsaktiviteter kan være veldig bra ikke bare for skolen, men for hele nærmiljøet på Sofienberg. I området er det får steder hvor barn og voksne kan drive sportsaktiviteter på ettermiddagen. Dette kommer nok til å bli populært, sier Anita.

Osloby: krever mer plass i en av Oslos trangeste skolegårder
Sak i OsloBy

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**