Omstilling krever kapital!

Foto: Siemens Wind Energy

Bystyrebilde

Av: Marius W. Rønnevik, bystyrerepresentant

Denne uken inviterte næringsminister Monica Mæland en rekke topper i finans og næringsliv til drøftelser rundt tilgang på kapital fra bankene.

Leder for Rederiforbundet Sturla Henriksen uttalte at hans medlemmer har det krevende. Til Dagens Næringsliv sier han at «obligasjonsmarkedet er for alle praktiske formål stengt og bankene har veldig begrenset åpningstid, for både nye og eksisterende kunder».

Situasjonen viser klart og tydelig behovet for kapital i en omstillingsfase. Et krevende marked med ratenivåer som ligger under det som trengs for å betale operasjonskostnader og avdrag på lån vil tære på både likviditetssituasjon og egenkapital, noe som igjen gjør det vanskeligere å få banklån fordi bankene i hovedsak ser på evne til tilbakebetaling og risiko.

Derfor er det veldig gledelig, og etterlengtet at vi nå får på plass Fornybar AS. Fondet skal etter hvert ha en forvaltningskapital på 20 milliarder kroner. Bankene klarer ikke alene å tilby den kapitalen som næringslivet nå trenger til omstilling.

Venstre jobber for at fondet skal legges til Rogaland. Vi har et sterkt finansmiljø, med stor kompetanse på analyse og risikoforståelse. I 2014 hadde finansnæringen i Rogaland en samlet omsetning på 37 milliarder kroner og sysselsatte over 2000 arbeidstakere. I tillegg er Rogaland i tet når det gjelder risiko- og gründerkapital. Rogaland har også et næringsliv med høy kompetanse på teknisk og naturvitenskapelige fag gitt det sterke fagmiljøet innen olje og gass.
Vi ser også at næringslivet i Rogaland allerede har tatt omstilling på alvor. Nylig annonserte Eidesvik en kontrakt med selskapet Siemens. Fartøyet Acergy Viking skal være med på arbeidet med å bygge ut nye offshore vindturbiner i Tyskland. Østensjø van i fjor en femårs kontrakt med selskapet DONG energy for et støttefartøy til en av deres vindparker i England. Andre selskaper som Reach Subsea, DeepOcean og Simon Møkster Shipping har også vunnet kontrakter i dette markedet i det siste, samtidig som Marine Energy Test (MET) Senter på Karmøy jobber for å få status som nasjonalt testsenter for havvind.
Det er også gledelig at Statoil denne uken annonserte et nytt venturefond som skal investere 1.7 milliarder i grønne vekstselskaper over en periode på fire til syv år. I følge Statoil blir fondet verdens største selskapseide venturefond for investeringer i fornybar energi. Litt trist var det dog at fondet fikk base i London og Oslo i stedet for Rogaland.

Et sterkt finansmiljø, et overskudd av høyt utdannet arbeidskraft, et sterkt gründermiljø og et næringsliv som allerede har tatt det grønne skiftet på alvor gjør Rogaland til den beste lokaliseringen for denne typen fond.
Når det er sagt er det viktig, uavhengig av lokasjon at kapitalen fra disse fondene er tilgjengelig for de som trenger den. På den måten kan vi sørge for at kunnskap, innovasjon og erfaring som norske konkurranseutsatte selskaper besitter brukes slik at de kan omstille seg, og konkurrere om nye kontrakter i nye markeder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**