Venstre ønsker mobbeombud i Nord-Trøndelag

Foto: Phil Roeder
Egil Haugbjørg, Gruppeleder for Venstre Fylkestinget Nord Trøndelag

Interpellasjon til fylketstingets samling 02.-03. mars 2016.

« Vil Nord-Trøndelag fylkeskommune ta skritt for å opprette et uavhengig mobbeombud for barn og unge i Nord-Trøndelag – og hvilken arbeidsmodell kan man se for seg for et slikt ombud?»

Bakgrunn for interpellasjonen:

Det er kjent at et mobbeombud for barn og unge er opprettet i Hordaland, Østfold, Nordland og Buskerud fylker.

Disse ombudene har bl.a. fått i oppgave å:

• Ivareta elevens rett til et trygt og godt skolemiljø
  • Formidle kunnskap og informasjon om elevenes rettigheter til et godt psykososialt miljø, jfr. Opplæringslovens § 9a
  • Ha fokus på ledelse i skolene og gi veiledning i dette arbeidet
  • Være en døråpner til hjelpetjenestene og veilede i prosedyrer og saksgang i denne forbindelse
  • Oppdatere seg på aktuell forskning og bidra til å gjøre denne kunnskapen kjent
  • Avgi årlig melding om ombudets virksomhet til det aktuelle fylkestinget

Mobbesaker er meget aktuelle i media for tiden, og dessverre er det god grunn for dette. Det har vært flere aktuelle rettsaker om denne problematikken, og stadig flere unge og foreldre melder om at det foregår mobbing både i barnehage, skole og i fritidsmiljøene.

Dette skjer på tross av at alle barnehager og skoler er pålagt å ha en mobbeplan, og skolene har fått pålegg om konkret oppfølging av meldte mobbesaker gjennom en forsterkning av Opplæringslovens § 9a.

Vi veit at barn og unge som blir utsatt for kortere eller lengre mobbesituasjon, kan få ødelagt sin barndom og ungdom, og de negative opplevelsene kan følge dem i resten av livet.

Gjennom mobbing kan det bli utløst alvorlige psykiske lidelser av kortere eller lengre varighet. På tross av planer og lovendringer og manifester om «nulltoleranse for mobbing» gir skoleundersøkelser klare tilbakemeldinger på at mobbing foregår i nesten samme omfang som før.

Takket være media kommer en del mobbesaker opp til overflaten, og rette vedkommende kan ta skritt for å få slutt på den aktuelle mobbesaken. Men ofte kommer ikke saken opp før det er for seint;

Barn, ungdom og foreldre m.fl. vet ikke hvordan de skal gå fram i slike saker, og særdeles ikke når de «møter veggen» hos de som kan bidra til å få slutt på mobbinga.

Stjørdal kommune har på bakgrunn av aktuelle saker tatt skritt for en eventuell opprettelse av et eget mobbeombud i sin kommune. Arbeidsfeltet og organiseringa synes ikke å være klar ennå, men det er prisverdig at lokalmiljøet og lokalpolitikerne tar aktive skritt for å sørge for at mobbeofrene får en uavhengig talsperson.

Fylkene Hordaland, Østfold, Nordland og Buskerud har fått opprettet egne mobbeombud.

Jeg ber fylkesrådet om å vurdere opprettelsen av et tilsvarende ombud i vårt fylke. Det bør få samme mulighet til på objektivt grunnlag å gripe inn i saker som barn- og unges talsmann i plansaker, og det bør få tid og rom for å være tilgjengelig for de som føler seg utsatt for mobbing.

Jeg vil også nytte anledningen til å slå et slag for forsterkningen av helsetjenestene i skolene og særlig i de videregående skolene. Det er hevet over tvil at det er vertskommunene sitt ansvar å sørge for forsvarlig skolehelsetjenester i de videregående skolene bl.a.gjennom nødvendig tid og rom for helsesøstrene. Staten gir jo her store bidrag til forsterkning, men man kan reise tvil om det satses nok, og det kan reises tvil om de statlige ressursene kommer tjenesten til gode slik intensjonene fra Storting og Regjering er.

Egil Haugbjørg, gruppeleder for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**