Kommunereform – debatt og fakta på bordet

Brita Kleven Thorsvik, Foto: Ole Alexander Kirknes

Jeg er enig med lederen i Innherred den 20.02 hvor det bl.a. står: «Det påhviler også de folkevalgte i kommunene et ekstra ansvar, og partiene som bør gå i bresjen for å skape debatt og vise fram de ulike alternativene som vi står overfor.»

Ordføreren har aldri lagt skjul på at han ønsker at Verdal skal forbli egen kommune. Det er vel derfor godt gjennomtenkt når ordføreren i intervjuet den 18.02 i Innherred, skaper det inntrykket at om vi hadde vært sammenslått med Levanger ville vi ikke hatt egen kino, Tindved kulturhage, NAV-kontor og skuespiller utdanninga på Verdal. Også diskusjon om plassering av lensmannskontoret trekker han fram. Jeg synes det er grunn for å be Bjørn Iversen om at han, i hans rolle som ordfører, også kan formidle noen av de fordelene vi i Verdal vil kunne ha om vi slo oss sammen med Levanger.

Administrasjonssjefen i Innherred Samkommune har lagt fram en rapport på 8 sider vedr. ulike økonomiske konsekvenser når Samkommunen opphører senest 01.01.2020. Gruppelederen i Verdal Ap har nylig gått ut både i Innherred og TA og viser sin store mistillit til rapporten og de ulike alternativene. Han sier rett ut at de økonomiske betraktningene «må tas med en stor klype salt». Ordføreren viser til dette innlegget når han uttaler seg om økonomi. Betyr det at ordføreren heller ikke har tillit til administrasjonssjefens utredning?

Venstre hadde i flere innlegg før valget betraktninger om hva som kan være positivt med en kommunesammenslåing. Et av punktene var arealplanlegging og næringsutvikling. I forbindelse med sentrumsplanen kommer dette tydelig fram. Hvorfor er det slik at industrien på Innherred kun har utviklingsmuligheter i Fættaskogen og sørover? Ville det også vært slik om Verdal var en del av en større kommune? Og hva med boligbygging på dyrkajord? Med to likeverdige sentra i en felles kommune ville en også kunne sett på denne problematikken på en annen måte.

Høyre på Levanger har den 23.01 et innlegg om fordeler med en sammenslåing av kommunene på Søndre Innherred. Det meste av dette kan vi i Venstre slutte oss til. Men hvor står Høyre i Verdal? Før valget var jeg ikke i tvil, men hva nå etter at de er i «regjering» med Ap?

«Jeg kan ikke se den grense under vann» sa ubåtkapteinen i Heide Steen sin skikkelse. Grensen mellom Verdal og Levanger virker også ganske usynlig for alle som pendler mellom kommunene i vårt felles bo- og arbeidsmarked. I en felles kommune ville vi kunne fordele funksjoner og etableringer etter grundige vurderinger og avveininger, i stedet for å konkurrere slik som i dag. En slik fordeling ble gjort da Samkommunen ble etablert og det vil kunne skje om vi slår oss sammen.

Kommunen har egen sak om kommunereformen på sine nettsider og har også etablert en Facebookside. Følg med! Kommenter det som legges ut og bidra med å få fram alle sider ved en eventuell kommunesammenslåing eller om vi skal fortsette som egen kommune.
Den 23. mai får alle stemmeberettigede gi sitt råd, men det er kommunestyret som har det endelige ansvaret for det vedtaket som gjøres 20 juni – og som får betydning for alle innbyggerne i mange år framover.

Brita Kleven Thorsvik, Verdal Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**