Tenk som en gründer, Listhaug!

Parissa Hamedan-Nejad Leder Organisatorisk Rogalad Venstre, Privat

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

All verdens innstramming vil ikke redusere krisen vi står overfor i de neste årene. Vi kan enten ta vår del av byrden nå, eller vente til enda større flyktning bølge i fremtiden!

Norge har fått en innvandrings- og integreringsminister som er mer opptatt av kortsiktig innstrammingspolitikk enn inkluderende og langsiktig politikk. Kulturforskjeller, kvinnesyn og kostnader er begrunnelsene for økt innstramming. Tankegangen er at innstrammingene skal redusere antall flyktninger. Jo strammere politikk, jo færre flyktninger. La meg understreke: all verdens innstramminger kommer ikke til å redusere flyktningkrisen vi står overfor i de neste årene. Vi kan enten ta vår del av byrden eller vente på en enda større flyktningstrøm de neste årene slik vi har gjort i de siste tre årene til tross for advarsler fra FN.

Flyktningkrisen trenger en langsiktig strategi kombinert med en sterk gründervisjon og -holdning. Holdning hos beslutningstakerne fremover må gjenspeile langsiktighet og handlekraft fra flere hold, spesiell fra vår nye integreringsminister. Syting og klaging fra statsråden er det siste Norge trenger. Norge blir ikke tryggere av å bryte folkeretten og internasjonale konvensjoner samt spre frykt. Verden har ikke råd til flere kriger, populistiske og kortsiktige beslutninger kun med fokus på neste valg.

Et eksempel på kortsiktig og populistisk politikk, er utsending av mindreårige asylsøkere. Å sette livet til disse unge ressursene på vent i et mottak for deretter å sende dem ut på 18-årsdagen, koster både Norge flere millioner kroner og ungene flere dyrebare år gjennom ei utrygg framtid, for ikke å nevne all den psykiske belastninga som disse ungene må tåle. Om man derimot har et åpent sinn og er villig til å se på de mulighetene Norge kan tilby disse unge kreftene, kan det resultere til en vinn-vinn-situasjon både for Norge og disse unge ressursene. Det er da vi går fra en nærsynt tankegang til ei gründer- og løsningsorientert holdning. Vi skaper mer trygghet både for dem og for oss. Vi er nødt å se på mindreårige flyktninger som ressurser istedenfor å betrakte dem som utgiftsposter.

Den beste måten å slå IS på, er å stoppe fremtidige rekrutter og redusere mulighetene til flere ytterliggående og ekstreme grupper. Dette er ei investering i alles trygghet. Ei investering for framtida vi ikke har råd til å gå glipp av. Da må vi våge å tenke utenfor boksen. Tenk som en gründer, Listhaug!

Parissa Hamedan-Nejad, organisatorisk nestleder Rogaland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**