Gods til sjø og viktigheten av å lykkes med landstrøm-satsingen

Stavanger By

Venstre satt en tydelig grønnfarge på dagens bystyredebatt om Stavangerregionen Havn. Rune Askeland vektla betydningen av grønn skipsfart og viktigheten av å få på plass landstrøm også for cruiseskip. Les hele hans innlegg her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Ordfører,

Først vil jeg si at denne eiermeldingen viser et selskap med god styring som jobber godt med å gjøre Stavanger til en attraktiv havn for ulike type anløp.

På lørdag la årets første cruiseskip til havn. Det er forventet 19% flere gjester som skal besøk vår vakre by i år sammenlignet med i fjor. Dette er gledelig og sier noe om hvor attraktiv vår havn er og hvor attraktiv Stavanger som by er.

Vi er glad for Stavanger havn sitt arbeid for samarbeid og gode relasjoner med andre havner.

Eierskapsmeldingen viser at vi bringer tradisjonene videre, men vi i Venstre savner litt en klarere miljøsatsing, men forhåpentligvis så kommer insitamentene og pengene til tiltak fremover.

Klimautslippene fra transport må halvveres innen 2030, skriver trafikketatene i sitt forslag til Nasjonal transportplan i dag.

For å sitere dette forslaget: «Havnene bør utvikles som energiknutepunkter for lading av batteri, landstrøm, og miljøvennlig drivstoff. Positive insitament til lav- og nullutslippsløsninger, som eksempelvis miljørabatter i avgifter hjemlet i havne- og farvannsloven bør videreføres.» Potensialet her er beregnet til en årlig reduksjon på utslipp på 200.000 tonn co2.

Dette støtter vi fullt ut og vi er glad for at flere parti har tatt til ordet for landstrøm i Stavanger og at kommunalstyret for miljø og utbygging har Kommunalstyret for miljø har tatt ansvar i Stavanger og kommer til å få forelagt en sak om landstrømsmulighetene i for cruiseskip og andre fartøyer.

I en tid der flere og flere skip bygges om til å kunne koble seg på landstrøm så må vi og komme noen steg videre i Stavanger.

Når Color-line sine skip ligger til havn på Hjortneskaien i Oslo, så sparer vi utslippene fra 1700 biler de timene de er koblet til strøm. Dette er en løsning som og er i drift i Kristiansand.

Selv om landstrøm først og fremst hindrer lokal forurensning, vil det også få betydning for skipsfartens globale klimautslipp når mange nok kobles opp og flere skip blir hybride.

Noen teknologiske utfordringer er det før en kan koble de fleste skip til havn, men husk at lokalt så har vi firmaer som blant annet har levert strømteknologiske løsninger til Nasa.

Ordfører, jeg er optimistisk på vegne av Stavanger Havn. Venstre er og svært glad for arbeidet for å flytte gods fra vei til sjø som blir gjort. Her er det et enormt potensiale som vi forventer at samferdselsministeren prioriter.

I dagens NTP innspill så legger en til grunn en overføring av 0,8 mill. tonn fra veg til sjø i perioden. Her foreslår en midlertidig tilskuddsordning, som rettes mot rederier som kan dokumentere at lasten overføres til skip fra vegtransport med miljøgevinst.

Ett skip i nærskipsfart kan løfte 2-300 trailere rett av veien, og det vil umiddelbart gi færre ulykker, lavere utslipp, mindre kø og langt mindre veislitasje.

Vi skal videreføre Stavanger og nord-jæren sine stolte maritime tradisjoner og viktigheten av skipstransport vil øke fremover. Da må vi ta viktige miljø og klimahensyn for å være på rett kurs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**