Innsparingstiltakene i Haugesund kommune

I forbindelse med sak om innsparing i budsjett 2016 og økonomiplan 2016 til 2019 flertallskoalisjonen enige om noen endringer i forhold til forslaget fra Rådmannen.

For Venstre er det viktig at alle ungdomsskoleelever i Haugesund kommune skal ha et best mulig undervisningstilbud. Derfor ber vi Rådmannen legge frem en egen sak om fremtidig organisering av ungdomsskoletilbud for elever som er bosatt på Røvær. Kan vi gi et godt pedagogisk tilbud, i tråd med gjeldene forskrifter, ved å ha egen skole på Røvær? Om dette ikke er mulig, hvordan skal vi sikre et ungdomsskoletilbud på fastlandet der elevene får kortest mulig reisetid, og ha rutiner som sikrer elevene overnatting med videre dersom båtskyss ikke er mulig om ettermiddag? Vi vil også vite om det er mulig med nettbasert undervisning slik at elevene kan få noe undervisning på Røvær skole, og noe undervisning ved en ungdomsskole på fastlandet. Her må selvsagt både faglige og økonomiske konsekvenser belyses. Vi har ikke endret forslag til ramme for skolen i 2017. Hva den vil bli vil vi komme tilbake til når vi har fått på bordet alle fakta i saken. Når det gjelder rammen for 2016 har vi nedjustert foreslått kutt.

Vi vil derfor ikke legge ned ungdomsskoletilbudet ved Røvær skole fra og med høsten 2016. Hvordan undervisningstilbudet skal organiseres skoleåret 2017/2018 vil vi komme tilbake til når vi har fått de avklaringer som vi har bedt om.

Vi ønsker utvikling og en god fremtid for Røvær, som anses som en ressurs og viktig del av Haugesund kommune. Vi vil at det skal utvikles en område- og reguleringsplan for Røvær. Vi ønsker en forutsigbarhet for de som bor på øya. Når vi ber om en utredning av tilbudet for ungdomsskole på øya snakker vi om en faglig, pedagogisk, sosial og teknologisk vurdering. Det er ikke aktuelt å legge ned Røvær skole.

Utover utredning knyttet til ungdomsskolen ønsker vi også at det kommer i stand en dialog med øyas befolkning gjennom et forum sammensatt av medlemmer fra næringsliv, tiltaksnemnd på øya, skole, byutvikling og politikere i kommunen. Dette for å sette Røværs utvikling inn i en større sammenheng for kommunen vår. Byen trenger Røvær og Røvær trenger byen. I denne dialogen ønsker vi også å få Røværbuen med i en dugnad for å bedre kommunens økonomi.

Vi er også bekymret for kutt i skolene generelt. I den økonomiske situasjonen Haugesund kommune er i, er det vanskelig å skjerme skolene for ytterligere kutt. Vi har bestemt at vi ikke skal ha Dialogmøter i 2016, og da vil vi bruke innspart møtegodtgjørelse til å redusere kuttet med 200 000.

Vi har merket at Rådmannen vurdere å redusere summen som er satt av til å betale ned akkumulert underskudd med 6 millioner. Det vil vi først ta stilling til når vi får første kvartalsrapport. Skatteinngangen er usikker, og vi må kanskje redusere driftsutgiftene ytterligere. Først når 1. kvartalsrapport kommer vet vi noe om den økonomiske utviklingen.

Flere av innsparingene som blir vedtatt av bystyret onsdag, vil gi kunne gi noe redusert kvalitet på de tjenestene som innbyggerne i Haugesund får. Tilbakemeldingen vi får er at kommunen gir gode velferdstjenester, og vi vet at det vil vi fortsette med, selv etter kuttene som blir vedtatt onsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**