Stans VargsundeXpressen nå!

Etter initiativ fra Hammerfest Venstre har lokalpartiene i Hammerfest: (Venstre, Sosialistisk Venstreparti, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Miljøpartiet de Grønne og Fremskrittspartiet) utarbeidet en felles uttalelse i forbindelse med VargsundeXpressen (Hurtigbåten mellom Hammerfest og Alta). Bakgrunnen for denne uttalelsen er at den kostnadskrevende båtruten går på bekostning av av tilbud til veiløse samfunn, og lager store hindringer for næringsliv i distriktet. Med et gjennomsnitt på 14 passasjerer pr avgang ser vi på dette som et unødvendig sløseri så lenge det her finnes gode alternativer.

VargsundXpressen
Stans VargsundXpressen!

Nylig innrømmet Samferdselssjefen og fylkeskommunen det som var forventet. Bare 14 passasjerer i snitt pr avgang er tallenes klare tale for VargsundeXpressen, en kostnadskrevende rute etablert på bekostning av veiløse samfunn.

Når en samtidig vet at busstilbudet mellom Alta- Hammerfest er sterkt redusert etter nyttår, så viser dette at fylket har bommet fullstendig i sine prognoser og antakelser når det nye kollektivtilbudet ble designet.

Det er på høy tid administrativ og politisk ledelse i fylkeskommunen stanser det offentlige pengesløseriet VargsundeXpressen er, gjeninnfører busstilbudet mellom Alta- Hammerfest slik det var før endringene, og bruker besparelsene til å gi de veiløse kystsamfunnene i Vest Finnmark et rutetilbud som er minst like bra som før omleggingen.

Det har ikke stått på advarsler om endringene fylkeskommunen vedtok basert på et passasjergrunnlag og kostnader uten rot i virkelighet. Frykt for lave passasjertall på VargsundeXpressen , rasering av tilbud til veiløse samfunn, og store hindringer for næringsliv, er blåst bort av Samferdselsråd om at det “tar tid å venne seg til nye ruter”.

Tross all prestisje lagt ned av VargsundeXpressen forkjempere, uansett parti eller administrativ rolle, så er det på høy tid å erkjenne fadesen og stanse opp!

Vi (lokallag i Hammerfest: Venstre, Sosialistisk Venstreparti, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Miljøpartiet de Grønne og Fremskrittspartiet) ber fylkestinget snarest avvikle VargsundeXpressen , og så raskt det lar seg gjeninnføre hurtigbåtrutene slik de var før omlegging. Videre ber vi om en uhildet gransking av anbudsrundene, beslutningsgrunnlag og vurderinger av konsekvenser som førte til at VargsundeXpressen ble etablert.

Når virkelighet viser seg å bli så langt unna egne spådommer trenger åpenbart både fylkespolitikere og administrasjon å få en uhildet gjennomgang av saken!

Lenke

Arve Paulsen, Hammerfest V