Kommunereform, sentrumsplan og arbeidsplasser

Brita Kleven Thorsvik, Foto: Ole Alexander Kirknes

Ting henger i hop. Det vet vi – og det må vi ta hensyn til i all planlegging. Dersom vi i Verdal blir en del av Innherred kommune, må vi løfte blikket og vurdere hva som er framtidsretta utvikling for et større område enn det som Sentrumsplanen som er under behandling, omfatter.

Det er mange forhold som er avgjørende for hvor vi velger å bosette oss. Bolyst er viktig, og her vil jeg ta for meg tre viktige områder som bidrar til valg av bosted:

Arbeidsplasser nær boligen er viktig for de fleste. Levanger har mange offentlige arbeidsplasser, Verdal har et stort og allsidig industriområde og begge kommunene er store landbrukskommuner. I en sammenslått kommune må vi tenke avstand bolig – arbeidsplasser, sykkelavstand kontra bilbruk. Skal flere av de som bor i Verdal kunne velge offentlige arbeidsplasser må slike nye arbeidsplasser prioriteres nord for Rinnleiret. Industriområdet på Ørin begynner å bli fullt. Fortsatt har vi ledig areal, muligheter for fortetting, høyspentlinje som kan «gravlegges» og et regulert industriareal kaldt Ørin nord på 250 kvadratmeter, men som ikke er opparbeidet. Industriarbeidsplasser utover dette må kunne etableres i Levanger slik at avstand bolig jobb også kan reduseres for de i Levanger som ønsker slike arbeidsplasser. En slik tenking vil kunne innebære at vi kan fastsette en sørlig grense for Ørin industripark der grensen går i dag.

Rekreasjonsområder nær der folk bor er viktig. Både Levanger og Verdal legger stor vekt på folkehelse og har felles folkehelsekoordinator i dag. Sentrumsplanen legger opp til at et stort rekreasjonsområde mellom bebyggelsen og sjøen sør for industriområdet, skal omreguleres til industri. Er dette fremtidsretta? Rekreasjonsområder i gang og sykkelavstand til store boområder er gull verdt for småbarnsfamilier og oss andre. Verdal har kort strandlinje. Området med Havfrua og evt. ny båthavn blir bra om dette opprustes. Enda bedre blir det om disse områdene kan være en del av et større frilufts og rekreasjonsområde mellom E6 og sjøen. Vi er mange som er opptatt av en slik løsning og ser det som svært kortsiktig å ikke ta innbyggernes behov for rekreasjonsområder nært bebyggelse på alvor, og legge nye arbeidsplasser hvor det ikke skaper like store konflikter. Sentrumsplanen må vise hva som kan være alternativet til å la industrien spise seg innover friområder og dyrka mark.

Boligområder nært sentrum uten at en må bo i boligblokker, kan etableres sør for industriområdet. Fætta Vel har utarbeidet forslag til boliger sør for Fættaskogen. Det er også lagt fram forslag om kolonihage som sannsynligvis vil kunne bli svært attraktivt for mange av de som flytter inn i blokkene i sentrum. Området ligger gunstig til både i forhold til jobb på Levanger og Verdal og nært friområde, om Fættaskogen beholdes og utvikles. Behovet for boliger nær sentrum som i planen er foreslått på dyrkamark, vil kunne utgå og dyrkajorda kan fortsatt prioriteres til matproduksjon.

Oppsummert: Vi må fordele ulike typer arbeidsplasser på hele Innherred. Vi må fastsette en grense for industriparken der grensen er i dag. Vi må ta vare på de rekreasjonsområdene vi har ved sjøen og opparbeide disse til varierte og gode friluftsområder. Vi trenger å finne aktuelle områder som er alternativ til sentrumsplanens forslag til bruk av dyrkajord til boligbygging.

Folkeavstemming vedr. sammenslåing av kommunene blir 23.05. Kommunestyret avgjør saken 20.06. Sentrumsplanen skal vedtas utpå høsten ble det sagt på folkemøte den 14.03. La oss se på alt som henger i hop. La oss se på hva som er viktig for innbyggernes liv og helse og hvilke verdier som betyr mye for oss som bor her. Det finnes alternativer til rasering av rekreasjonsområder og dyrkamark.

Verdal, 15.03.2016 Brita Kleven Thorsvik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**