Nei til giftige sprøytemidler

Uttalelse fra Venstres landsstyre: Arven etter Castberg
Uttalelse fra Venstres landsstyre: Arven etter Castberg, Foto: margitwinkler

Sola Venstre fikk støtte til at kommunens bruk av giftstoffet glysofat bør ned. Etter at det fremmet interpellasjon i forrige kommunestyremøte, skal administrasjonen komme med en sak der kostnader knyttet til utfasing av glysofat er presentert. Venstre ser dette som første steg i retning av å kutte giftbruken, og et flertall av kommunestyret støttet også forslaget.

Sola kommune har retningslinjer for bruk av sprøytemidler i sine anlegg og langs de kommunale veiene, som innebærer bruk av giftstoffer inneholdende blant annet glyfosat.

Glyfosat er et virkestoff som blant annet finnes i sprøytemiddelet Roundup. Virkestoffet er det mest brukte i sprøytemidler i Norge, og det som selges mest på verdensbasis. I fjor viste en omfattende studie fra 18 europeiske land at en stor del av befolkningen i europeiske storbyer har glyfosat i kroppen. Naturvernforbundet har avslørt at sprøytemidler i Norge inneholdt miljøgifter som kan forstyrre hormonbalansen hos dyr og mennesker.

Reglene for bruk av kjemikalier blir stadig strengere i hele Europa, og i flere land, bl.a. Sverige, er det forbudt å bruke kjemiske sprøytemidler i offentlige anlegg.

Andre kommuner som Stavanger har imidlertid tatt i bruk en type naturlig ugressbekjempelse, hovedsakelig med varmt vann. Vi mener at dette er et eksempel til etterfølgelse for Sola. Ulike former for sprøytemidler, og andre giftstoffer, er blant våre største miljøproblemer, særlig gjennom det som kalles cocktail-effekten. Stoffene hver for seg er lovlige og isolert sett, er noe vi som mennesker kan tåle, men Forbrukerrådet mener at nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder mengden giftstoffer i kroppen.

Sola kommune bør ikke gå til yttergrensene for det tillate av giftbruk, men heller ha en føre-var-holdning.

Går kommunen foran som et godt eksempel er det lettere oppfordre landbruk, hageeiere og andre om å kutte ned på sin giftbruk, og bidra til å inspirere flere kommuner til å velge giftfrie løsninger. Vi har ikke myndighet eller mulighet til å gjøre noe med alle stoffene vi får i oss, men på noen områder kan vi fortsatt bidra. Det er ønsketenkning at kjemikaliet i et sprøytemiddel skal ha en så spesifikk virkning at det kun tar livet av en uønsket organisme, for så å forsvinne uten å gjøre mer skade.

Forslag til vedtak:

1. Kommunestyret ber administrasjonen om å legge frem en sak for utvalg for plan og miljø om hvordan tiltaket med utfasing av glysofat kan gjennomføres.

1. Kommunestyret anbefaler at andre aktører, både offentlige, som Vegvesenet og Rogaland Fylkeskommune, næringslivet og private hushold, begrenser omfanget av ulike former for plantegift og andre former for giftsprøyting.

Venstre vil gjøre Bergen grønnere.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**