Interpellasjon: Prioriteringer i de planlagte utbedringene av E6

Egil Haugbjørg, Gruppeleder for Venstre Fylkestinget Nord Trøndelag, Foto: Privat

«Hvilke tiltak kan og vil bli gjort for å samordne Trøndelagsregionens prioriteringer og interesser i de planlagte utbedringene av E 6 i kommende planperiode?»

I forslaget til den nye nasjonale transportplanen er det avsatt betydelige beløp til etterlengtede og nødvendige utbedringer av E 6 i Trøndelag.

Venstre har registrert at betydelige avsetninger til prosjektene foreslås, og dette vil vi gi vår fulle støtte til.

Venstre registrerer også at enkelte partier ikke ønsker at det skal komme betydelige utbedringer i Trondheimsområdet, og andre har reservasjoner mot forbedringer av f.eks. strekninger lengst nord i Nord-Trøndelag.

Venstre er av den formening at vi må legge til rette for en trygg og sikker kommunikasjon gjennom hele den nye Trøndelagsregionen av hensyn til framkommelighet for kollektivtrafikken og av hensyn til varetransport og næringslivet i regionen. En bedre standard på E6 vil også bidra til å redusere klimautslippene. Sist, men ikke minst: Sikker kommunikasjon vil binde det nye Trøndelag bedre sammen!

Det har vært tendens til uenighet innen det politiske apparatet i det nye Trøndelag om hvilke strekninger som bør utbedres først og sist av E 6 i den foreslåtte transportplanen. Venstres ønske er at ansvarlige personer fra den nye Trøndelagsregionen snarest kommer sammen og blir enige om prioriteringa både ut fra trafikksikkerhet og ut fra beredskapsmessige hensyn. Vi må ikke stille oss slik at intern uenighet bidrar til at de foreslåtte midlene blir tatt i bruk på andre strekninger utenfor Trøndelag.

Vi veit alle hvor sårbar og viktig strekningen Langstein –Vududalen –Åsen er for kontakten mellom landsdelene. En alvorlig ulykke eller en større eller mindre naturkatastrofe på eksisterende veg kan resultere å dele Norge i to for kortere eller lengre periode. Venstre mener derfor at denne strekningen bør prioriteres høyt.

Venstre vil også peke på behovet for rask forbedring av E 6 nord for Grong –især på bakgrunn av den betydelige tungtransporten og alle ulykkene på strekningen opp mot Nordlands grense.

Venstre er åpen for en betydelig bompengefinansiering som bidrag til at prosjektene kan realiseres i raskere tempo.

Venstre ser også igangsetting av de foreslåtte prosjektene på E6 som et betydelig bidrag til å øke næringsaktiviteten og sysselsettinga i en ellers vanskelig periode med økt arbeidsledighet og resignasjon i næringslivet.

Egil Haugbjørg, gruppeleder for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**