“Vil skape arbeidsplasser”

Oseberg feltsenter
Foto: OLF/Tom Haga (CC BY-SA 2.0) Flickr.com / Norsk Olje og Gass

Det er krise på Vestlandet. Og er det krise på Vestlandet, så er det også krise i Norge. Snart passerer vi 40.000 som har mistet jobben i olje- eller oljerelaterte næringer, skriver Iselin Nybø (V) og Kjartan A. Lunde (V) i Rogalands Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Iselin Nybø Vi hører nesten daglig om bedrifter tilknyttet oljesektoren som nå varsler nedbemanning og oppsigelser.

Det er lite sannsynlig at de arbeidsplassene som nå forsvinner i oljerelaterte næringer kommer tilbake. Skal de samme bedriftene som nå nedbemanner, i nær framtid ansette flere, krever det at bedriften omstiller sin virksomhet til nye områder, forretningsmodeller og produkter.

Den viktigste utfordringen nå er å gjøre den omstillingen vi skal i gjennom så grønn, så myk og så effektiv som mulig. Løsningen er å bruke den høykompetente arbeidskraften som nå mister jobben i et grønt skifte hvor nye arbeidsplasser erstatter gamle og ny teknologi og kunnskap brukes effektivt til å skape nye produkter og løsninger.

Slik ingen for 50 år siden spådde fiskeoppdrett eller olje og gass som hovednæringer i Norge, kan noen med sikkerhet spå om de neste 50 årene. Men vi vet tre ting: Vi må gjøre norsk næringsliv grønnere, teknologiske endringer vil i langt større grad enn før være drivere i utviklingen og vi skal leve av kunnskap. For å konkurrere internasjonalt må Norge, med verdens høyeste kostnadsnivå, ha den beste kompetansen og være i front i teknologiutvikling. Denne kompetansen er helt avgjørende for å lage nye arbeidsplasser og nye bedrifter. Derfor er en strategi for gründerskap og nyetableringer den beste medisin for å møte en økende ledighet.

Virkemiddelene må også endres. Venstre vil endre mandatet og oppgavene for Innovasjon Norge, Siva, Investinor og Argentum slik at grønne vekstkraftige bedrifter, gründere og klyngeprogram prioriteres foran andre og mer tradisjonelle satsninger og investeringer.

Det er ingen fasit på hvordan framtiden vil se ut. Ikke engang Snåsamannen vet hvilke næringer som vil bli vinnerne eller driverne i det grønne skiftet. Men det er ingen tvil om at vinnerne er de som klarer å gjøre mer med mindre. Mer miljøriktige og bærekraftige løsninger, mindre fossil ressursbruk. Vi vet at digitalisering åpner helt nye muligheter for både tankegang, forretningsideer og produksjon og at det vi dag kaller delingsøkonomi – som bare er resultat av digitaliseringen – vil komme med en kraft og i et omfang som de færreste av oss aner.

Norge bør derfor sette oss noen overordnede ambisjoner og lage en plan for å møte en ny tid og en grønnere framtid. Etter Venstres mening bør det dreie seg om følgende overskrifter:
• Norge skal være ledende globalt på infrastruktur for lavutslippskjøretøy og -fartøy.
• Norge skal være verdens ledende sjømatnasjon.
• Norge skal være en helse-teknologisk spiss.
• Norge skal være bli en storeksportør av ny fornybar energi.
• Norge skal i langt større grad bidra til framvekst av kreative næringer og næringsveier.
• Norge skal legge til rette for delingsøkonomiens framvekst.

Samtidig må det iverksettes en rekke tiltak som virker på kort sikt og som gjennom en styrt omstilling kan bidra til økt sysselsetting, nye arbeidsplasser og nye bedrifter.

Små og mellomstore bedrifter er ryggraden i norsk næringsliv. Over 99 prosent av bedriftene i Norge har 100 ansatte eller færre. Over 90 prosent av bedriftene i privat sektor har under 10 ansatte. Når nye bedrifter etableres og eksisterende bedrifter utvikler seg, skapes og opprettholdes arbeidsplasser.

Små og mellomstore bedrifter er derfor viktige bidragsytere til verdiskapingen i Norge og til å opprettholde arbeidsplasser og bosetting i hele landet. Det er derfor av avgjørende betydning å sørge for gode rammebetingelser for de minste bedriftene og at en økende ledighet møtes med en strategi for entreprenørskap, gründervirksomhet, innovasjon og ikke minst det å legge til rette for at langt flere starter eller investerer i ny virksomhet og nye foretak.

Det pågår flere prosesser hvor Venstre vil ha en avgjørende innflytelse det neste året: Forhandlinger om oppfølging av grønn skattekommisjon, et eget «superutvalg» bestående av nestlederne i samarbeidspartiene, revidert budsjett denne våren og statsbudsjettet for 2017 til høsten.

Alle disse prosessene må etter Venstres syn rettes inn mot å skape flere arbeidsplasser i et grønt skifte.

Som et utgangspunkt for disse arbeidene har Venstre lansert Venstre en tiltakspakke på 4,5 milliarder kroner som vi mener vil være viktige og nødvendige for å legge til rette for flere arbeidsplasser og samtidig gjennomføre et grønt skifte og en styrt omstilling av Norge. Venstre har flere tiltak som ville være viktig for Rogaland, som forskningsmidler til UiS og risikokapital til næringshager, for eksempel i form av presåkornfond. Viktig er det også med Fornybar AS, som Venstre kjempet gjennom i budsjettforhandlingene. Dette skaper entusiasme i næringslivet på Vestlandet.

Venstre har alltid vært en garantist for en stabil og nøktern økonomisk politikk. En tiltakspakke av det omfang Venstre foreslår bør ikke skje gjennom økt oljepengebruk, men gjennom en kombinasjon av reell innsparing, modernisering og effektivisering av offentlig sektor. Venstre ønsker å videreføre det samlede skattenivået fra 2016, men med et betydelig grønt skatteskifte som innebærer redusert skatt på arbeid, arbeidsplasser og eierskap og økte skatter og avgifter på miljøfiendtlig adferd.

I tiden framover må vi ha to tanker i hodet samtidig: På den ene siden er det motkonjunkturtiltak som vi må sette inn nå, for dem som er uten jobb.

Samtidig må vi benytte anledningen til å omstille oss for fremtiden. Venstre står på for å skape nye arbeidsplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**