Åpen spørretime i Bystyret

nybo-og-solberg-i-sporretimen_foto-av-stortinget_terje-heiestad 11.05 vedtok bystyret i Haugesund, etter initiativ fra Haugesund Venstre å innføre åpen spørretime i forkant av bystyrets møter.

Åpen spørretime innebærer at alle innbyggere i Haugesund kommune kan stille spørsmål om aktuelle saker, som for eksempel pågående planlegging, saker som er til vurdering i administrasjonen med videre. Det kan ikke stilles spørsmål om saker som er unntatt offentlighet, eller som er underlagt taushetsplikt ( angår enkeltpersoner) og det kan helles ikke stilles spørsmål om saker som er til behandling i bystyrets møte.

Vi håper at mange benytter seg av anledningen til å stille spørsmål om saker som de ønsker å få svar på, eller kanskje for å reise en problemstilling.

For å sikre best mulig svar, så må spørsmålet sendes inn en uke i forkant av bystyremøtene. Spørsmålsstiller må personlig møte opp i bystyret og stille spørsmålet muntlig. Dernest skal ordfører svare. Det er også åpnet for at andre bystyremedlemmer kan få supplere svaret.

Haugesund Venstre håper at mange benytter seg åpen spørretime i forkant av bystyremøtene. Og vi ser for oss at ordningen kanskje kan utvides til også å gjelde i forkant av utvalgsmøter, og kanskje på sikt; som muntlig spørretime hvor du kan stille direkte spørsmål til hver enkelt bystyremedlem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**