LIVEBLOGG: Bystyrets møte 26.05.2016

Bystyrerepresentantene
Bystyrerepresentantene. Fra venstre: Jon Gunnes, Trond Åm, Lucie Kathrine Sunde-Eidem og Erling Moe., Foto: Cathrine Dillner Hagen

Bystyremøtet begynner kl. 17.00.

Saksliste ligger her.

17.00 Opprop
Fra Venstre møter: Jon Gunnes, Lucie Kathrine Sunde-Eidem, Erling Moe og Trond Åm.

17.16 Fornyelse av salgs- og skjenkebevillinger 2016-2020 og Endring av forskrift og retningslinjer
30. juni utløper alle salgs- og skjenkebevillinger i kommunen. Etter lovendring 4.12.2015 kan bystyret vedta at bevillingene kan gjelde videre for en periode på inntil fire år. Det forutsetter at alkoholpolitikken i kommunen gjennomgås, og det er det denne saken handler om. Samtidig vil fornyelsen av salgs- og skjenkebevillingene tas opp.

Saken har fått oppslag i media på grunn av et vedtaksforslag om å forby salg av alkohol på strippeklubber o.l. Her er forslaget:

Nytt avsnitt i § 5.2 i Retningslinjer for tildeling av kommunale salgs- og skjenkebevillinger: Det gis ikke skjenkebevilling til steder som har konsepter av typen stripping, erotisk dans, toppløsservering eller lignende. Slike konsepter kan virke belastende eller skadelig på grupper man ønsker å beskytte, bl.a. ansatte og barn og unge. Videre av hensyn til andre næringsdrivende i området, i kommunen for øvrig og av hensyn til lokalmiljøet/boligstrøk i nærheten av skjenkestedet. Videre også av hensyn til politimessige forhold og likestillings- og diskrimineringshensyn.

Det er mange som ønsker ordet i denne saken.

Lucie Kathrine Sunde-Eidem holder innlegg der hun sier at Venstre ikke ønsker alkoholservering på arrangement for barn og unge, og der barn og unge er en del av publikum. Samtidig sier hun at det er en ærlig sak å ikke like stripping, men at hva som er akseptabel underholdning og hva som skaper kroppspress inn i politisk behandling av byens skjenkebevilgninger er prinsipielt problematisk. Venstre vil derfor stemme mot forslaget til nytt avsnitt i § 5.2.

Forslaget til nytt avsnitt i §5.2 ble ikke vedtatt.

18.14 Nødvendige avklaringer ved gjeninnføring av piggdekkgebyr i Trondheim

Bystyret vedtok i budsjett for 2016 å gjeninnføre piggdekkgebyr i Trondheim fra 1. november 2016. Men først må de revidere den lokale forskriften om piggdekkgebyr.

18.18 Årsmelding for Mangfoldsrådet 2015
Mangfoldsrådet utarbeider hvert år en årsmelding som sendes til bystyret og aktuelle innvandrerforeninger. Mangfoldsrådet i Trondheim har gjennomført sitt syvende driftsår, og årsmeldingen oppsummerer noe av det viktigste som rådet har engasjert seg i året som gikk.

18.19 Privat forslag – Parkeringsplan i området rundt Ranheim Idrettsanlegg – fra Svein Otto Nilsen (PP)
Svein Otto Nilsen (PP) har sendt inn forslag om et større parkeringsanlegg rundt Ranheim Idrettsanlegg. Forslaget ble ikke vedtatt.

18.25 Areal- og funksjonsprogram for kommunale helse- og velferdssentre i Trondheim
Trondheim kommune har et stort utbyggingsbehov de kommende årene, og da er det viktig å sikre effektive planleggings- og byggeprosesser, samt optimale betingelser for rasjonell drift.

18.32 Kollektivplanlegging – Framtidig rutestruktur 2019-2029
Ordføreren foreslår å sende saken til formannskapet til behandling 14. juni, dagen før fylkestinget skal behandle saken.

18.35 Pause
Bystyret tar 30 minutter pause.

19.06 Private forslag, kortspørsmål og interpellasjoner
Jon Gunnes har et kortspørsmål til dagens møte om integreringsmottak i Trondheim:
Onsdag 11. mai presenterte regjeringen ved Innvandring- og integreringsminister Sylvi Listhaug integreringsmeldingen med 69 forslag til integreringstiltak. Et av disse forslagene er muligheten for å opprette såkalte integreringsmottak. Det legges opp til fire til fem slike mottak i år, der beboerne primært er personer som har fått innvilget opphold og venter på bosetting, eller personer som mest sannsynlig vil få innvilget opphold.

Spørsmål: Hvordan stiller ordføreren seg til denne typen integreringsmottak, og vil ordføreren eventuelt ta initiativ til at et av disse kan opprettes i Trondheim kommune?

Vi går videre til interpellasjoner. Første interpellasjon er fra Michael Momyr (H) om fortettingspolitikken i Trondheim. Neste interpellasjon er fra Roald Arentz (R).

20.08 Handlingsplan for økt bosetting av flyktninger i 2016
Rådmannen har blitt om å legge frem en plan for økt bosetting av flyktninger som følge av tidligere vedtak om å bosette 1100 flyktninger i 2015 og 2016. 650 flyktninger skal bosettes i år. Av disse er 160 enslige mindreårige.

Bosetting og integrering er hovedpunktene i planen. Planen består av to typer tiltak: Tiltak for voksne og familier, og tiltak for enslige mindreårige flyktninger. Årsaken til forskjellige tiltak er fordi utfordringene er forskjellige. Representanter for deltakere i introduksjonsprogrammet og representanter for enslige mindreårige flyktninger har bidratt med ideer og synspunkter. Mangfoldsrådet og Seniorrådet har også kommet med innspill i saken.

Jon Gunnes holder innlegg om den gode utviklingen vi har på å bosette flyktninger i Trondheim kommune.

20.25 Årsoppgjøret 2015
Kommunen hadde et betydelig mindreforbud i fjor.

Jon Gunnes har to endringsforslag i saken på vegne av V, Ap, MDG, SV, KrF, PP og Sp:
1. Endringsforslag til innstillingens punkt 1.
Avsetning til disposisjonsfond 5,1 million erstattes med:
Tilrettelegging for aktivitet på helse og velferdssenter 2 millioner
Instrumentfond korps 1 million
Videreutdanning lærere 1 million
Bøker og utstyr til skolebibliotek 1,1 million

2. Tillegg til innstillingens punkt 1:
Bystyret setter av 2 millioner til utstyr som kan tilrettelegge for aktivitet på Helse og velferdssenter. Rådmannen bes fordele midler etter søknad fra sykehjemmene til eksempelvis rickshaw sykler, innesykler, it-utstyr knyttet til sosiale medier som fremmer kontakt mellom beboere og pårørende mv.
Det settes av 1 million til fond slik at musikkorps kan søke på tilskudd til instrumenter. Samarbeidet med NMF forutsettes videreført slik tidligere fond har blitt administrert.
For å opprettholde den høye andelen lærere som får tilbud om etter- og videreutdanning i Trondheim, bevilger bystyret en million kroner ekstra til videreutdanning av lærere i 2016. Pengene skal brukes på videreutdanning i fag utenom basisfagene.
Rådmannen bes fordele 1,1 millioner til bøker og utstyr til skolene etter størrelse på skolene.

Endringsforslagene til Jon Gunnes er vedtatt.

20.49 Trondheim kommunale pensjonskasse – Årsrapport 2015
Revidert regnskap og årsberetning legges fram for bystyret til orientering.

20.51 Årsrapport for 2015 Ungdommens bystyre
Ungdommens bystyre orienterer om hva de har jobbet med i fjor.

20.58 Første økonomirapport 2016 1.1-31.3.2016
Økonomirapporten etter første kvartal 2016 viser at det så langt i år er balanse mellom aktivitet og budsjett
for kommunen totalt.

21.00 Områdeplan av Granåsen skisenter
Det planlegges en omfattende utbygging og oppgradering av anlegg og infrastruktur i Granåsen de nærmeste årene. Hverdagsidretten er det viktigste fokuset i planene, med mulige arrangement som VM og World Cup i bakhodet slik at anlegget også kan brukes til slike arrangement. Det påpekes at Granåsen fremdeles skal være en viktig innfallsport for natur- og friluftsliv i marka.

21.11 Lade skole – Investeringsramme for nytt skoleanlegg
Bystyret innstiller på å bygge ny skole med kapasitet for 750 elever fra 1.-10. trinn i Lade skolekrets. Det skal også bygges idrettshall og en mottaksavdeling for 40 elever på barnetrinnet. Kostnadsrammen er på 397 millioner kroner.

21.26 Detaljreguleringssaker:
Hans Finnes gate fra Persaunevegen til Bakkaunevegen, fortau
Wincklers veg
Ladehammerveien 45
Alfred Trønsdals veg 2
Heggdalen

21.34 Retningslinjer for overtakelse av private ledningsnett
Rådmannen har utarbeidet forslag til retningslinjer med kriterier for overtakelse av privat ledningsnett.

21.36 Melding til Bystyret – vedtaksoppfølging våren 2015
Saker fra våren 2015 som ikke er igangsatt eller gjennomført.

21.40 Årsrapporter og regnskap:
Stavne arbeid og kompetanse KF
Trondheim parkering KF
Trondheim kommunerevisjon
Kontrollkomiteen
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Trondheim Seniorråd

21.46 Privat forslag – Omregulering av Skipakrok og Kjøpmannsgata 38 – fra Trond Åm (V)
Vedtak: Det private forslaget vurderes som et mulig tiltak i forbindelse med den helhetlige planen for Kjøpmannsgata.

21.52 Privat forslag – Statue av Elsa Laula Renberg – fra Erling Moe (V)
Vedtak: Trondheim kommune hedrer Elsa Laula Renberg for sin innsats for samenes rettigheter, spesielt for å ha tatt initiativet til det første samemøtet. Rådmannen utarbeider et forslag til hvordan dette skal gjøres, blant annet etter dialog med samenes organisasjoner og Sametinget.

21.54 Privat forslag – Legg til rette for idretten og frivilligheten! – fra Mari Holm Lønseth (H)
Privat forslag fra Mari Holm Lønseth (H) om å legge til rette for idretten og frivilligheten.

21.57 Valg av valgstyre og samevalgstyre. Fastsetting av valgdag.
Stortinget har bestemt at valgdagen til stortingsvalget 2017 skal være 11. september. Bystyret foreslår at det også skal avholdes valg søndag 10. september på Hovedbiblioteket mellom kl. 13.00 og 18.00.

21.59 Endringer for FrP og nyvalg av kontrollkomiteen
Frp gjør omrokkeringer.