Administrasjon – eller eldreomsorg og bedre skoler?

Brita Kleven Thorsvik, Foto: Ole Alexander Kirknes

Er du sikker på at Verdal som egen kommune blir bedre for verdalingene i framtida, enn om vi blir en del av Innherred kommune?

Viktige spørsmål å tenke igjennom før du bestemmer deg:
• Hvorfor er det bedre å bruke 20 mill til administrasjon/politisk system i stedet for tjenester til innbyggerne? En kommune trenger ikke 2 rådmenn, 2 ordførere osv.
• Hvorfor skal vi ikke videreføre de gode fagmiljøene vi har i Samkommunen? Hvorfor er det bedre med andre former for samarbeid med Levanger eller andre kommuner?
• Hvorfor bruke penger på oppløsning av Samkommunen når vi i stedet kan videreutvikle samarbeidet med Levanger innenfor en felles kommune, og derved få mere penger til tjenester? Oppløsning av Samkommunen vil kunne koste inntil 30 mill.
• Hvorfor er det negativt for innbyggerne nord for Rinnelva å være en del av en kommune som har omtrent alt – unntatt flyplass? Verdal har privat næringsliv, Levanger har offentlige arbeidsplasser. Det beste fra begge kommunene gjør oss til en attraktiv kommune å bo i.
• Hvorfor vil vi ikke ta imot 45 mill som engangsstøtte om vi slår oss sammen med Levanger? Noe av pengene skal brukes til mobil og bredbånddekning til hele den nye kommunen.
• Hvorfor skal vi ikke etablere en kommune på bortimot 35 000 innbyggere som vil tiltrekke seg nye næringer, gi mer varierte arbeidsplasser og som vil kunne gi alternative interessante utfordringer for ungdommene våre som alternativ til Oslo og Trondheim?
• Hvorfor skal vi konkurrere med Levanger om etableringer, når vi kan få en planlagt geografisk fordeling innenfor Innherred kommune? Det er viktigere at vi sammen kjemper for at politiet forblir i vårt område, at vi snakker med en sterk stemme når samferdselsmidler skal fordeles og statlige arbeidsplasser skal flyttes ut.

Les kommunens info-avis. Vi vet hva vi har, men slik blir uansett ikke morgendagen hverken om vi forblir egen kommune eller om vi blir en del av Innherred kommune. Vurder hva som er best for innbyggerne i vår region i framtida. Uansett forblir vi leksdalinger, vukubygg og inndalinger, selv om vi også blir innbyggere i Innherred kommune.

Delta i folkeavstemmingen! Bli med å påvirke våre barn og barnebarns framtid!

Brita Kleven Thorsvik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**