Levangergjelda – økonomispøkelset

Brita Kleven Thorsvik, Foto: Ole Alexander Kirknes

Har Levangers gjeld på 800 mill skremt deg til et nei-standpunkt til kommunesammenslåing?
Før du lar dette være avgjørende for deg i folkeavstemminga, vurder følgende forhold:

• Levanger har tatt opp lån bl.a. for å forbedre skoler og eldreomsorg. Investeringene gjør at driftsutgiftene går ned og sparte utgifter kan brukes til nedbetaling av gjeld.
• I Verdal sin økonomirapport for 2015 går det fram at Levanger bruker ca. 5 000 mindre pr elev pr innbygger enn det Verdal gjør. I Levanger er det 11 barne- og ungdomsskoler, mens Verdal har 10. I pleie og omsorg bruker Levanger ca. 1 800 mindre enn Verdal pr innbygger pr. år.
• Hverken Levanger eller Verdal er «flinkest i klassen» vedr. økonomi. Levanger ligger på gjeldstoppen i fylket, men i fylkesmannens økonomipresentasjon for et par uker siden, er han likevel mindre bekymret for Levanger enn for Verdal kommunes økonomi. Han mente Levanger vil kunne håndtere den høge gjelden, bl.a ut fra hvordan denne gjelden er sammensatt og andre grep som er gjort.
• En viktig forskjell på våre to kommuner er at Levanger har hatt større overskudd som er avsatt til disposisjonsfond (en reserve som bl.a kan brukes til ekstraordinære, uventa utgifter) enn Verdal. Pr 31.12.2015 har Levanger 29 mill mer enn Verdal i fondet. Dersom økonomiplanene følges, vil Levanger ved utgangen av 2019 ha 62,3 mill på disposisjonsfondet, mens Verdal har 22 mill, en differanse på ca. 40 mill.
• Like før jul ble det sagt fra administrasjonen at det lå an til flere millioner i underskudd i Verdal kommune for 2015. Heldigvis ble det likevel overskudd, men det skyldes spesielle forhold som bl.a. at teaterbygget ble utsatt, endringer i lønnskjøring og skatteforhold i Norge som helhet.
• Vi har nettopp fått framlagt oversikten over hvordan kommunen ligger an etter de fire første månedene i 2016. Økonomirapporten viser at vi pr i dag ligger an til 12 mill i underskudd, men det er håp om at det bedrer seg utover året.
• I intensjonsavtalen står det: «I den grad det er ulik standard på bygningsmasse med videre på grunn av forskjellige prioriteringer, er det et mål at dette skal utjevnes i den nye kommunen».
• Det står også i avtalen; «Den nye kommunen skal så langt det er faglig og økonomisk forsvarlig opprettholde barnehager, skoler og institusjonstjenester på de steder hvor dette er lokalisert i dag.»

Til nå i år har Levangers befolkning økt med 127 som gir økte inntekter i Levanger. Verdals innbyggertall er redusert med 27. Kanskje er det egentlig vi som bor nord for Rinnelva som vil nyte godt av at vi slår våre økonomier sammen?

Verdal, 26.05,2016
Brita Kleven Thorsvik