Venstre berget Sameskolen i Hattfjelldal

Rektor for sameskolen i Midt-Norge, Bjørn Davidsen, ordfører i Hattfjelldal, Harald Lie, lokallagsleder Franziska Wika, Carola Karl Urvik og Ola Elvestuen under samtale om fremtiden til sameskolen i Hattfjelldal., Foto: Vefsn Venstre

Regjeringspartiene og Venstre ble i dag enige med støttepartiene Krf og V om revidert nasjonalbudsjett. I revidert budsjett er det satt av midler til fortsatt videre drift av Sameskolen i Hattfjelldal.

Det har vært en lang og tøff kamp for å få sikret videre drift av Sameskolen i Hattfjelldal, men nå har Venstre klart å få kjempet til seg midler i revidert budsjett til videre drift. Denne seieren smaker godt, sier lokalpolitiker i Alstahaug og politisk nestleder i Nordland Venstre, Hanne Nora Nilssen.

Sameskolen i Hattfjelldal er viktig for sørsamisk språk og kultur, og skolen har siden 1951 tilbudt grunnskoleopplæring i og på sørsamisk for elever i Nordland. Skolen representerer også et viktig fagmiljø innen samisk språk og kultur, derfor har det vært viktig for oss som lokallag i Vefsn å engasjere oss i saken, sier lokallagsleder i Vefsn, Franziska Wika.

– Det er godt å se at vi lokal- og fylkespolitikere i Venstre faktisk har reel påvirkningskraft på den nasjonale politikken som føres. Og Venstre sentralt er flinke til å lytte på innspill som kommer fra oss på grasrota. Vi må derfor også takke vår ledertrio som virkelig har jobbet i land denne seieren, fortsetter Nilssen.

Å redde sameskolen har ikke vært en sak hvor pengesummene har stått i sentrum. Det handlet rett og slett om våre nasjonale forpliktelser. Å redde skolen var et nasjonalt ansvar, og saken har derfor vært veldig viktig for meg og Venstre, sier nestleder i Venstre, Ola Elvestuen.

Kontaktinformasjon:

Ola Elvestuen: 908 54 775