Viktig ny teknologi for oppdrettsnæringen

På bildet fra Høyre: Arnold Ovid AkvaFuture AS, Arne Ivar Mikalsen Fylkestingsrepresentant Nordland V. Anja Johansen Leder Nordland Venstre, Jostein Toftebakk

I dag pågår det utvikling av lukkede merder for oppdrett til havs. Nordland Venstre imøteser dette med stor interesse.

– Alle vet at norsk oppdrettsnæring er viktig for verdiskaping langs kysten. Det fleste vet også at det er helt nødvendig med løsninger på lus og rømningsproblematikken. Derfor er det svært bra at næringen jobber målrettet med løsninger. Det sier Arne Ivar Mikalsen Fylkestingsrepresentant for Nordland Venstre.

Nordland Venstres styre besøkte i helga AkvaDesign i Brønnøysund. AkvaDesign driver oppdrett i lukkede merder til havs og produserer laks på en miljømessig bærekraftig måte. Produksjonen i lukkede merder gjøres uten at fisken blir påført lakselus, det er redusert sannsynlighet for rømming og partikulært utslipp filtreres og behandles for bruk i andre prosesser.

Nordland Venstre finner det svært gledelig at selskapet kommet så langt. Det er nå fisk i merdene, produksjonen er i gang. Målet til selskapet er først å lykkes med egen produksjon i stor skala. Deretter kan selve den teknologiske løsningen selges til andre oppdrettere.

– Jeg mener det er kritisk viktig at næringen løser problemene de har. For om ikke vil omdømmet svekkes ytterligere. Dette er ikke norskprodusert laks tjent med, ikke miljøet heller. Verden trenger mat fra havet, men den må produseres på en bærekraftig måte sier Anja Johansen Fylkesleder i Nordland Venstre

Selskapets leder Arnold Ovid påpekte at det finnes flere veier til målet, men at deres er en av disse. Han sier videre at rømming og lus minimeres til noe nær null. Ingen kan si at det aldri kan skje ekstraordinære hendelser, men anlegget er lukket fra kontakt med sjøen det flyter i. Havvann pumpes inn og ut av merdene. Slik hindres lus å komme inn, samt at avfall fra produksjonen ikke slipper ut. Den samles opp og sendes til land. Avfallet er ressurs som kan brukes, og dette er noe det forskes på nå. Dermed kan man oppnå null utslipp og gjenbruk av sedimentene som ellers legger seg på bunnen ved tradisjonelle anlegg.

– Det er mange veier til fremtidens bærekraftige oppdrettsnæring. Dette er viktig for Nordland at lykkes. Derfor har det vært virkelig interessant å se hvor langt denne utviklingen har kommet, avslutter Mikalsen

På bildet fra høyre: Anders Næss i i AkvaDesign og AkvaFuture., Arne Ivar Mikalsen Fylkestingsrepresentant Nordland V. Anja Johansen Leder Nordland Venstre
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**