1 million ekstra til videreutdanning av lærere

For Trondheim Venstre er det viktig med et godt videreutdanningstilbud til lærerne i byen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

I et møte med Utdanningsforbundet Trondheim i april kom det frem at kommunen prioriterer lærere som mangler nødvendig kompetanse i basisfagene for å tilfredsstille de nye kompetansekravene. Dette går ut over de andre fagene i skolen. Dette mente både Utdanningsforbundet og vi var uheldig. Etter møtet begynte vi derfor å jobbe med å se på muligheten for å få bevilget mer penger til videreutdanning til andre fag enn basisfagene i Trondheim.

I forbindelse med behandling av saken “Årsoppgjør 2015” i bystyrets møte 26. mai fikk vi gjennomslag blant sentrum-venstre-partiene til å bevilge 1 million kroner ekstra til videreutdanning i inneværende år. Vedtaket lød som følger:

”For å opprettholde den høye andelen lærere som får tilbud om etter- og videreutdanning i Trondheim, bevilger bystyret en million kroner ekstra til videreutdanning av lærere i 2016. Pengene skal brukes på videreutdanning i fag utenom basisfagene.”

Trondheim Venstre synes det er positivt at det nå blir bevilget ekstra penger til videreutdanning også i andre fag enn basisfagene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**