Regionreformen – forslag til uttalelse på Venstres landstyremøte

Foto: Lardal Venstre

Vestfold Venstre har sendt inn et forslag til uttalelse på Venstres landsstyremøte i juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Fylkesleder Magdalena Lindtvedt (bildet) møter for Vestfold Venstre i landsstyremøtet 18.-19. juni i Florø. Fylkeslaget har denne gang sendt inn et forslag til uttalelse som skal behandles på landsstyremøtet. Temaet er regionreform.

Venstre støtter Stortingets forutsetninger om å forsterke det regionale folkestyret. En ny regioninndeling som bedre samsvarer med folks hverdagsregioner, reisemønstre, bo- og arbeidsmarked og regional næringsstruktur, gir grunnlag for å overføre flere oppgaver til folkevalgte regioner. Reformen er nødvendig og Venstre vil ha mer av sektorovergripende samfunnsutviklingsansvar tilpasset de ulike regioners forutsetninger og konkurransefortrinn. Vi trenger en reform der rollen som samfunnsutvikler forsterkes. Venstre mener at Stortinget må vedta endringene, ikke bare vurdere statens regionale inndeling og gi føringer på størrelse av regionene. Venstre ønsker oppgaveføringer innenfor flere områder Regionene må få helhetlig ansvar og myndighet for å fatte lokale vedtak. For å bygge opp under dette må de regionene få tilført oppgaver som setter regionene i stand til å utvikle seg. Oppgaver og myndighet som bør over til regionene er de politikkområdene som krever bedre samordning. På tross av enkelte konkrete forslag i meldingen som går i riktig retning, registrer vi et gap mellom meldingens omtale av behovet for en overføring av oppgaver, og de konkrete forslagene som fremmes. Meldingen viser til at de regionale samfunnsoppgavene som i særlig grad krever helhetlig samordning, som omfatter f.eks. samfunns- og arealplanlegging, klima- og miljøvern, folkehelse m.m. Dette er vi er enig i, men savner de konkrete løsningene for oppgaveoverføringer.

Venstre ønsker velkommen at den regionale stat/fylkesmannen i utgangspunktet skal ha ansvar knyttet til tilsyn, kontroll og beredskap. Oppgaver som er innenfor politisk skjønn bør overføres folkevalgte regioner, men meldingen er ikke konkret nok på dette området.

Samferdsel og næringsutvikling er nøkkeloppgaver for regionene og deres rolle som regionale utviklingsaktører. Det er positivt at Venstre ønsker å avvikle dagens sams vegadministrasjon. Denne ordningen har vist at regionene selv får en svært begrenset fagadministrasjon for å ivareta rollen med veg- og næringsutvikling.

Venstre mener at ansvaret for kollektivtransporten i sin helhet blir lagt til folkevalgte regioner og ikke la det delvis bli lagt til større bykommuner. Det kan svekke sammenhengende transporttilbud i hele regionen og skaper uklarheter av ansvaret. I tillegg vil det tappe regionen for viktige virkemidler i arbeidet med areal- og transportplanleggingen. Vi mener også at nye større regioner gir grunnlag for kjøp av regionale jernbanetjenester. Dette vil sikre samordnet ressursutnyttelse av det offentlige kollektive transporttilbudet.

Selv om meldingen er positiv til overføring av oppgaver på kulturområdet bærer den preg av en tilbakeholdenhet og et sterkt ønske om kontroll for å videreføre intensjonene i dagens politikk.

Venstre ønsker at vi i større grad viser tillit og forståelse for at det nettopp er regionenes ulikhet og samordnede behov som skal legge premissene for overføring av oppgaver og virkemidler på kulturområdet.

De nye regionene skal videreføre sitt ansvar for folkehelse. I så måte mener vi den foreslåtte oppgaveoverføringen av tannhelse til kommunene fra fylkeskommunen er feil retning å gå. Fylkeskommunene har under lang tid utviklet og kvalitetssikret tannhelsen i fylket. Fagmiljøer er vesentlig for rekruttering og kompetanseoppbygging. Mindre kommuner vil ikke på samme måte være attraktive når det gjelder kompetanse og fagmiljø. Løsningen vil derfor kunne ende opp med nye interkommunale samarbeid, noe kommunereformen skulle motvirke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**